Nechápal jsem, proč mi přišel účet za elektřinu 5x vyšší. Pak jsem si vzpomněl na jednu drobnost
Každoročně obdržíme vyúčtování za elektřinu, které může být pro někoho velkým překvapením. Stačí malá změna a náklady se mohou vyšplhat hodně vysoko.
Není nic podivného na tom, když nám dorazí vyúčtování za vodu či elektřinu. Zaskočit nás však může částka, kterou musíme zaplatit. Pokud si pravidelně hlídáte spotřebu, potom nejspíše tušíte, jaký nedoplatek či přeplatek vás čeká. Někteří lidé se ale o tyto věci nestarají. Nezapisují si pravidelně spotřebu a ani nevyužívají aplikace, které nám ukazují předpokládaný nedoplatek. Nedělal to ani muž, kterému poté přišla mnohonásobně vyšší faktura, než očekával.
Nic neřešit je sice pohodlné, ale vždy přijdou následky
Pokud se člověk o nic nestará, nemůže se divit, že věci okolo něj chátrají a může dorazit nepříjemné překvapení. Pro Libora to byla faktura za elektřinu. Věděl, že se blíží vyúčtovací období, ale neočekával nějaké změny oproti minule. To se ale šeredně mýlil. Celý rok se nepodíval na spotřebu. Ani ho nenapadlo si stáhnout aplikaci a nikam si nezapisoval spotřebu. Vůbec ho to netrápilo. Když se u něj zastavila pracovnice, která si šla zapsat spotřebu elektřiny před vyúčtováním, ani v tento moment se Libor nepodíval.
„Nikdy jsem se o spotřebu elektřiny nestaral. Neřešil jsem ji, nezapisoval si žádná čísla a celý rok jsem se nepodíval na elektroměr. Prostě jsem platil zálohy a dál se tím nezabýval. Spotřeba mi připadala jako něco, co se mě netýká. Až tenhle účet mi ukázal, jak velká chyba to byla,“ zmínil se Libor v hlasové zprávě, kterou nám zaslal.
Jestliže patříte mezi osoby, které si spotřebu pravidelně hlídají, určitě máte hezký přehled a něco takového vás nemůže rozhodit. Nejspíše si o Liborovi říkáte, že je to jeho hloupost, tak ať si teď za ni hezky zaplatí. Berte ale v potaz to, že každý jsme nějak museli začít. Libor je mladý muž, který si před pár lety koupil starší dům. Nikdy předtím v domě nebydlel a jelikož se o něj rodiče moc nestarali, netušil, co všechno musí okolo baráku řešit. Nikdo mu to neřekl a on si to nezjistil.
Vysoký nedoplatek a panika
Libor pracuje jako online content manager a na krku má hypotéku. Jednoho dne mu do schránky dorazil e-mail od dodavatele elektřiny. Když jej otevřel, myslel si, že to je vyúčtování někoho jiného. Poté si zkontroloval všechny údaje a dokonce se šel podívat, zda spotřeba sedí. Vše perfektně sedělo, ve vyúčtování nebyla žádná chyba. A částka za nedoplatek? Neuvěřitelných 17 890 Kč.

„Nechápal jsem, za co mám tak velký nedoplatek. Nic se u mě nezměnilo, nekoupil jsem si žádný nový spotřebič. Celý rok jsem si šetřil peníze na novou střechu. Začal jsem tedy zkoumat, kde může být chyba. Pročetl jsem si snad 100 článků o tom, jak si hlídat spotřebu elektřiny a které spotřebiče jsou největšími žrouty. Já ale nemám ani sušičku nebo myčku. Pátral jsem tedy dál,“ dodal ke své zkušenosti Libor.
Asi je nám všem jasné, že kromě toho, že se Libor pustil do pátrací akce, přemýšlel nad tím, jak nedoplatek zaplatí. Naštěstí měl našetřené nějaké peníze na opravu střechy. To musel odložit a nejprve zaplatit nedoplatky. V tu chvíli se ukázalo, jak je důležité mít nějakou finanční zálohu. Kdyby jí neměl, mohl by se doma ocitnout bez elektřiny a s dalším dluhem.
Kontrola dokumentů a spotřebičů
„Jako první jsem se podíval na loňské a letošní vyúčtování. Čísla nelhala. Opravdu jsem měl letos spotřebu mnohonásobně vyšší. Ale za co? Co jsem používal jinak? Pračku pouštím 1x týdně o víkendu. Lednička běžela stále stejně. Kde je tedy problém? A najednou jsem došel zpět do mé domácí kanceláře a došlo mi to. Ten problém jsem měl celou dobu před sebou. Připadal jsem si jako člověk, který má brýle na hlavě a stále je hledá. Za tu vyšší spotřebu mohl ten malinký proklatý přímotop, díky kterému jsem nemusel celý den topit kotlem.“
Za všechno mohlo malé zařízení s velkým příkonem
S tímto přímotopem si Libor topil každý pracovní den. Ušetřil tak čas, který by musel strávit u kotle. Jednoduše přímotop zapojil do zásuvky, zapnul a za chvíli měl teplo. Toto zařízení bylo zapnuté každý den tak 8 až 10 hodin. „Když jsem si spočítal, že mě přímotop denně vyšel asi na 130 Kč, už jsem chápal, proč mám tak velký nedoplatek.“

Opatření, díky kterým nám doma nebude tak velká zima
V momentě, kdy Liborovi došlo, že takhle to dál nejde, koupil si do kanceláře koberec. I když pracoval z domova, vždy se oblékl tepleji a našel si čas, aby každé ráno zatopil kotlem. Jeho spotřeba se rapidně snížila. Další opatření, která zavedl:
- každé 2 měsíce si zapsal, jakou má spotřebu
- ze zásuvek vypojoval spotřebiče, které používá jen 1 x týdně
- přímotop uložil na půdu
- kousek od kotle nainstaloval akumulační nádrž, díky které nemusí topit každý den
- pračku pouští ve chvíli, kdy se spustí nízký tarif a má levnější elektřinu
- topení nepouští v místnostech, kde přes den není
- kromě opravy střechy plánuje Libor i zateplení domu
Poté, co Libor vše doplatil, rozhodně se poučil a stejnou chybu už znovu neudělá. Jak to máte doma vy? Hlídáte si spotřebu pravidelně?
Zdroje: medium.seznam, e15, novinky