Jmění, pro které si do Česka přijeli cizinci. Tyto podnikatelské příležitosti si nechali Češi ujít
Česká republika nabízí mnoho možností k podnikání. Ne vždy je však čeští podnikatelé dokážou vidět a využít. Proto se nelze divit, že se na „scéně“ objevují cizinci, kteří dokázali potenciál využít po svém a vybudovat podnikání, které jim dnes sklízí sladké ovoce. Jejich úspěchy se objevují v různých sektorech. Jmenujme třeba gastronomii, e-commerce, technologie nebo nemovitosti.
Gastronomické úspěchy voní Itálií
Jedním z úspěšných zahraničních podnikatelů je např. Ital Riccardo Lucque, který si v Praze otevřel roku 2005 italskou restauraci. Je zaměřena na typicky italskou kuchyni a díky tomu sklízí mnohé úspěchy. Nový koncept přinesl do Prahy Lucque v době, kdy byla gastronomie zaměřena převážně na českou kuchyni. Dnes už má několik úspěšných restaurací, a dokonce provozuje i kulinářskou školu.
Developer s vysokým potenciálem
Další oblastí, kde vynikl jeden ze zahraničních podnikatelů, je trh nemovitostí. Nizozemec Remon Vos zde založil firmu CTP, která se zaměřuje na správu a výstavbu logistických a průmyslových parků. Využil dobu, kdy ještě u nás nebyl trh s nemovitostmi plně rozvinutý a dokázal tento potenciál využít naplno. V dnešní době je firma CTP jedním z největších developerů u nás.
Rozvoj automobilového průmyslu
Japonský podnikatel Shigeki Kobayashi se prosadil v oblasti výroby. V roce 2010 založil v České republice společnost TPCA, tedy Toyota Peugeot Citroën Automobile. Spolupracoval přitom nejen s Japonskem, ale i s Francií. Jeho koncept přinesl nové technologie a výrobní postupy a tím i novou výzvu v automobilovém průmyslu.

E-commerce a knihy
Za úspěšnými cizinci nemusíme chodit daleko. Stačí se podívat k našim slovenským sousedům. V technologickém sektoru totiž vynikl Slovák Michal Meško, spoluzakladatel internetového knihkupectví Martinus.sk. To expandovalo i do České republiky a přineslo nový inovativní přístup k zákaznickému servisu a e-commerci v době, kdy už nás ještě e-shopy s knihami nebyly tak úspěšné, jako dnes.
Proč nedokázali čeští podnikatelé využít potenciál, jež měli téměř pod nosem?
Všechny výše zmíněné příležitosti měli samozřejmě i čeští podnikatelé. Existuje však několik důvodů, proč se jich nedokázali chopit a připravili se tak o možnost výdělečného podnikání. Jedním z těchto důvodů je přílišná konzervativnost. Mnoho z českých podnikatelů jede v osvědčených obchodních modelech a do rizika, které je spojeno s inovacemi, se příliš nehrnou.
Dalším problémem je přílišné zaměření na domácí trh. Zatímco cizinci dokážou uvažovat globálně a už v zárodku podnikání přemýšlí o možné zahraniční expanzi, čeští podnikatelé jsou svými vizemi často omezeni jen na Českou republiku. Důvodem však může být i omezený přístup k rizikovému kapitálu a financování. Češi se raději drží při zemi a neriskují, aby neprodělali. Tím se však připravují o ambiciózní projekty, které by je mohly „vystřelit“ na výslunní.
Důvodem mohou být i kulturní rozdíly. Zahraniční podnikatelé mohou mít zcela odlišné přístupy a perspektivy než čeští podnikatelé. Ty jim pak umožní vidět příležitosti tam, kde to jiní přehlíží. I když se zdá, že čeští podnikatelé promarnili příležitost, neznamená to, že je pro ně budoucí podnikání uzavřeno. Naopak. Mají mnoho možností se od zahraničních podnikatelů inspirovat a odvážit se proniknout i na zahraniční trhy s novými inovacemi a vizemi.
Zdroj:
Farina