Volkswagen brzdí investice do výroby baterií v Evropě. V USA mohou být dotace zajímavější
VW skutečně plánuje postavit továrnu na baterie v Evropě. Protože však americká vláda dotuje ekologické technologie miliardami, chce automobilka nejprve počkat na reakci EU, uvádí se ve zprávě. O rozhodnutí postavit první továrnu na baterie v České republice zatím nebylo rozhodnuto.
Německá automobilka Volkswagen podle zprávy brzdí možnou investici do továrny na výrobu bateriových článků ve Evropě, důvodem jsou údajně masivní dotace na investice šetrné ke klimatu v Severní Americe, uvedl ve středu list Financial Times.
Podle odhadů by společnost mohla na tamní investici získat deset miliard dolarů na dotaci, píše list Financial Times s odvoláním na informované kruhy. Jedná se o dotace a půjčky. Společnost o tom minulý týden informovala představitele EU a nyní čeká, jak EU na pobídky Washingtonu zareaguje, než se pustí do plánů na výstavbu závodu v Evropě.
O zastavení plánů na výstavbu nových lokalit v Evropě nemůže být řeč, řekla mediím osoba obeznámená s jednáním. „Ale de facto již platí, že v Severní Americe postupujeme rychleji.“
Americký prezident Joe Biden v srpnu podepsal zákon, který počítá s miliardovými investicemi do ochrany klimatu a sociálních otázek. Podle bruselské komise to znevýhodňuje společnosti z EU oproti jejich americkým konkurentům. Evropa se obává přesunu výroby a ztráty pracovních míst.
Technologický ředitel společnosti Volkswagen Thomas Schmall nedávno ve svém příspěvku na kariérní síti LinkedIn vyzval Evropskou unii (EU) k rychlé reakci na americký dotační program IRA. „Doufám, že politici v Bruselu a evropských hlavních městech nyní rychle zatáhnou za páku a umožní firmám vybudovat zde průmysl budoucnosti.“
VW tlačí na EU
Uvedl, že EU potřebuje revidovaný program státní podpory, aby se EU dostala na úroveň podobné podpory v Číně a Severní Americe. „Podmínky IRA jsou tak atraktivní, že Evropa riskuje, že prohraje závod o miliardové investice, o nichž se rozhodne v příštích měsících a letech.“ EU podle něj potřebuje strategii, která by zajistila kritické suroviny, zelenou elektřinu za konkurenceschopné ceny pod sedm centů za kilowatthodinu a silné zaměření na výrobu článků. Především jde nyní o rychlost, píše Schmall. Protože program IRA je již zaveden a přináší výsledky.
Skupina se drží svého plánu vybudovat v Evropě do roku 2030 továrny na výrobu bateriových článků s kapacitou přibližně 240 gigawatthodin, uvedl mluvčí skupiny, jak uvádí deník Spiegel. Dodal však, že k tomu jsou zapotřebí správné rámcové podmínky. „Proto vyčkáváme, co přinese takzvaná Zelená dohoda EU,“ vysvětlila skupina. Volkswagen původně plánoval postavit v Evropě šest závodů na výrobu baterií.
Zdroj: ft.com, finanzen.ch, spiegel.de