ChatGPT už vyzkoušela třetina Čechů, někteří ho používají i při práci. Firmy s používáním AI zaostávají
Chatbot od ChatGPT je velice populární nástroj mnoha studentů a pracujících. Řada z nich ho, i přes jeho některé nedostatky, využívá i pro zjednodušení své práce. Podle Business Info ho od jeho spuštění vyzkoušelo 36 procent Čechů a dvě třetiny jej znají. Firmy ale s používáním AI překvapivě zaostávají.
Oblíbený nástroj hlavně u mladých
Populární je hlavně mezi mladými, kde jej aktivně využívá nadpoloviční většina lidí, často i jako pomocníka v práci. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Enehano, která patří mezi české lídry v digitální transformaci a automatizaci. Česko ale podle odborníků bohužel pokulhává, pokud jde o praktické využití umělé inteligence ve firmách.
ChatGPT je hlavním průkopníkem a popularizátorem konverzační umělé inteligence, kterou si může vyzkoušet prakticky kdokoliv. A Češi rozhodně nejsou výjimkou. Prozatím si ChatGPT vyzkoušela více než třetina z nich, čtvrtina Čechů ve věku od 18 do 65 let ji přitom využívá aktivně. Ve věku do 26 let je to dokonce nadpoloviční většina Čechů.
„Čísla nastupující generace poměrně jasně ukazují, kde je budoucnost. Nejde přitom jen o nějaké nahodilé zkoušení možností umělé inteligence, více než čtvrtina mladých využívá ChatGPT pravidelně, prakticky každý týden, nemálo z nich dokonce na denní bázi,“ říká k výsledkům Michal Peška, spoluzakladatel společnosti Enehano.
To potvrzují i další výsledky průzkumu, podle kterých právě nejmladší generace využívá inteligentního chatbota ve stylu ChatGPT nejčastěji jako pomocníka i v práci. Z lidí, kteří mají o ChatGPT alespoň nějaké povědomí, již dnes pomáhá pětině mladých. Dalších 33 procent z nich si myslí, že by jim takový inteligentní chatbot v práci pomohl.
Firmy jsou spíš konzervativní
I přesto, že ChatGPT dokáže zastat práci profesně mladšího, a někdy také méně zkušeného, kolegy, firmy jsou k používání AI při práci zatím překvapivě netečné.
„Systematičtější a zároveň praktické využití umělé inteligence ve firmách a organizacích však zatím spíše pokulhává. Právě schopnost přetavit možnosti generativní AI do fungujících a přínosných nástrojů či řešení je hlavní výzvou, na kterou se nyní soustředíme,“ přibližuje Martin Franc, CEO startupu Rossie.AI.
Mezi možné užitečné nástroje patří třeba monitoring hovorů, během kterého může umělá inteligence připravit souhrn hovoru. Také může identifikovat z něj vyplývající úkoly, které může rovnou zadat ke zpracování. Také může ohodnotit operátory, kterým může rovnou předat zpětnou vazbu. Podobně efektivně může umělá inteligence pracovat i s e-mailovou komunikací.
Češi se používání umělé inteligence nebrání
Důležitým zjištěním průzkumu je fakt, že Češi se využití umělé inteligence v práci a priori nebrání. Jen sedm procent lidí se nechalo slyšet, že využití inteligentního chatbota ve stylu ChatGPT by v jejich práci sice dávalo smysl a bylo možné, ale oni sami nechtějí. Poměrně otevřený přístup potvrzují i další výsledky průzkumu, podle kterých jen dvě procenta Čechů mají z ChatGPT obavy.
„Otevřený přístup k umělé inteligenci je důležitý a brzy bude klíčový. Už známým faktem totiž je, že lidi v práci nenahradí ani tak sama umělá inteligence, jako spíš ti, kdo dokážou s umělou inteligencí pracovat a efektivně ji využívat,“ popisuje Peška.
Zdroj: Business Info