Česká televizní stanice končí po 30 letech vysílání: Peníze od diváků nestačily na zaplacení provozu
Svět komerčního vysílání semlel další malou televizní stanici. Na kanále oblíbeného kanálu Hit TV se momentálně ukazuje jenom a pouze černá obrazovka. Uzavřela totiž již druhý rok ve ztrátě a tak se České Radiokomunikace rozhodly její vysílání ukončit. Vysílání pokračuje online.
Hit TV nabízela svým divákům především teleshopping. V soutěživém komerčním prostředí však nedokázala nadchnout dostatek diváků k tomu, aby její pořady na konci roku dali dohromady nějaký zisk. Trend zanikajících malých stanic je v současnosti na vzestupu. V současné přemíře pořadů je pro ně stále těžší zaujmout dostatečný počet diváků.

Dva roky v mínusu
Stanice Hit TV byla spuštěna na jaře roku 2023 během konference Českých Radiokomunikací. Navázala tak na dlouholetou tradici teleshoppingových kanálů, která v Česku sahá až do dob rozkvětu svobodného vysílání, tedy devadesátých let. Licenci s platností na dvanáct let obdržela stanice od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání v prosinci roku 2023. Vzhledem k rozpočtovým ztrátám rokům však stanice bohužel celou licenční dobu ani zdaleka nevyužila a po dvou letech musí takzvaně sbalit krám.
Vypnutí stanice v celoplošném multiplexu společnosti České radiokomunikace proběhlo už na konci letošního října. Od té doby vysílá stanice jen na internetu. Podle účetní uzávěrky obchodního rejstříku skončila stanice na konci roku 2024 v deficitu 2,1 milionu korun! Letošek byl podstatně lepší, na zisk to však stále nestačilo. Stanice skončila ztrátou „pouhých“ 137 tisíc korun. Kanál Hit TV patřil pod stejnojmennou společnost vlastněnou švédským podnikatelem Perem Andersem Everbingem.
Ztráta hlavní cílovky
V televizi si sice už Hit TV neškrtne, na internetu ale její vysílání pokračuje bez problému dál. Tím však přichází o tu největší cílovou skupinu, což jsou starší televizní diváci. Majitel stanice český trh velmi dobře zná, pohybuje se na něm totiž už přes třicet let. První podobnou společnost zakládal už v roce 1995. Šlo o firmu TV – shop Česká republika. Později přejmenována na Telenákup. Ve svých letech šlo o jednu z největších tuzemských společností zaměřující se na přímý prodej přes vysílání. Roku 2015 skončila v likvidaci.
Everbing v roce 2004 firmu opustil a stal se jediným majitelem další teleshoppingové agentury jménem TV Obchod. Ani ta však neskončila nejlépe a dva roky po založení také skončila v likvidaci. Dále se stal jednatelem firmy Smart shop, také zaměřené na prodej přes televizní vysílání. Ta skončila krachem v roce 2011. Podobnou historii má Everbing i na Slovensku. Založil minimálně tři firmy se stejným zaměřením, které také skončily v insolvenci anebo likvidací.

Rostoucí trend
Udržet se na kompetetivním televizním trhu nebývá pro menší stanice vůbec jednoduché. Dnešní diváci jsou zvyklí na program větších televizních kanálů a mnoho z nich už dnes televizní připojení ani nepoužívá a na filmy a pořady se dívá prostřednictvím internetového streamování. Do problémů se v posledních letech dostala ale i například televize Barandov. I když se jedná o větší tv kanál, špatné vedení společnosti vedlo k exekucím a dokonce k výpadkům ve vysílání, způsobených právě nedostatkem peněz.
Stejný osud potkal již před pěti lety kanál Šlágr TV. Tato stanice, oblíbená především mezi staršími ročníky, skončila kvůli nezaplaceným pohledávkám za šíření televizní signálu. Zajímavostí je, že i v tomto měl švédský televizní podnikatel Everbing prsty. Majitel Šlágru Karel Peterka totiž u soudu tvrdil, že se s Perem dohodl na vysílání teleshoppingu a vypnutím stanice tak přišel o zisk 72 milionů korun. Částku chtěl odečíst od dluhu, soud však námitku neuznal.
Zdroje: Wikipedie, Mediar.cz, tvguru.cz
