Český Rohlík úspěšně dobývá sousední Německo. Čupr hlásí rekordní zisky. Hledá další příležitosti

Přidat na Seznam.cz

Zatímco zahraniční konkurenti v oblasti online dodávek potravin opouštějí Německo, česká společnost Rohlik Group posiluje a je na cestě k dosažení rekordního zisku během příštích 12 měsíců, řekl zakladatel a generální ředitel Tomáš Čupr.

Soukromá společnost, jejíž hodnota v roce 2021 přesáhne v přepočtu přibližně 22,7 miliard korun, působí v Německu pod značkou Knupsr.de a v dubnu zahájila provoz v Berlíně, v roce 2021 v Mnichově a v roce 2022 ve Frankfurtu, píše portál XM.

V příštích několika letech chce po dalším kole získávání finančních prostředků přidat dalších 15 německých měst, protože se blíží potenciálnímu vstupu na burzu, řekl Čupr minulý měsíc v rozhovoru v pražském sídle Rohlíku.

„Máme vyhlédnutý Hamburk, který by byl dalším městem,“ řekl Čupr. „Od Hamburku bychom potřebovali získat peníze.“
„Když přemýšlím o střednědobé fázi za několik let, potřebujeme být vítězem v regionu CEE (střední Evropa) a DACH (Německo, Rakousko, Švýcarsko).

Za rok 2023 dosáhl Rohlík na domácím českém trhu, kde v roce 2014 začínal, zisku v přepočtu stovek milionů korun. Ziskový byl loni i v Maďarsku, celkově však skupina „spálila“ zhruba necelých 500 milionů korun kvůli nákladům na německou expanzi, uvedl.

Internetový obchod s potravinami, který se zaměřuje na zákazníky využívající rychlé doručení a širokou nabídku produktů z místních zdrojů, investoval do automatizace svých distribučních center, aby zvýšil efektivitu a nabídl více možností doručení, uvedl Čupr.

„Víme, jak vydělávat peníze v regionu střední a východní Evropy, a nyní máme model, jak učinit Německo ziskovým,“ dodal Čupr.

Skrytá příležitost v Německu

Analytici tvrdí, že trh nabízí lákavou příležitost, protože jen asi 2 % Němců využívá online dodávky potravin, zatímco v Británii je to asi 8 %.

Podle údajů společnosti Statista se očekává, že trh v roce 2024 překročí obrat v přepočtu přibližně 204 miliard korun a do roku 2029 vykáže roční růst o více než 13 procent a dosáhne v přepočtu přibližně 386 miliard korun.

„Němci byli jedním z největších opozdilců v oblasti online prodeje potravin,“ uvedl Arhi Kivilahti, analytik společnosti ADA Insights specializující se na maloobchod. „Uprostřed Evropy je obrovské bílé místo s obrovskou hustotou bohatých spotřebitelů.“
To podnítilo tradiční supermarkety, jako je německá jednička na trhu Edeka, Rewe a Aldi, aby se pustily do online prodeje, ačkoli podle analytiků jej zavedení hráči často považují za sekundární službu k budování loajality zákazníků.

Souboj s konkurencí

Podle analytiků tak v tomto odvětví pravděpodobně budou bojovat německý online supermarket Picnic a Rohlik.

Přístup společnosti Rohlik, který se opírá o místní dodavatele a místní produkty, našel odezvu u bohatých zákazníků ve velkých městech, uvedl Hudetz.
„Úspěch Rohliku závisí na zákaznících, kteří jsou ochotni zaplatit více, zatímco Picnic nabízí nižší ceny, ale je omezený v doručení.“

V reakci na tvrdší ekonomické klima a inflaci v posledních letech Rohlik zavádí více levnějších výrobků pod vlastní značkou, řekl Čupr. V současné době tvoří 10 % tržeb, ale během příštích dvou let by se jejich podíl mohl zdvojnásobit a nakonec by mohly tvořit asi čtvrtinu celkového obchodu.
„Samozřejmě to stojí nějakou marži,“ řekl Čupr. „Mohu se rozhodnout neprodávat v této cenové hladině, ale pak bych přišel o zákazníky ve prospěch diskontů.“

Zdroj: XM