ČOI varuje: Před Vánocemi mobily nezlevňují o 10 tisíc korun. Je to chytrá past obchodníků
Nákupní vánoční horečka je v plném proudu, a tak obchodníci zkoušejí řadu taktik, jak prodat ještě víc. S růstem počtu nabídek roste úměrně také počet kontrol ze strany České obchodní inspekce, Ministerstva průmyslu a obchodu i dalších organizací.
Pozor na elektroniku
K jedné z nejoblíbenějších kategorií v rámci vánočních dárků patří také elektronika, která nebývá z nejlevnějších. Ať už je to tablet, chytré hodinky, notebook nebo telefon, každý zákazník rád ušetří. Pozor ale na to, zrovna u této kategorie bývají ceny v předvánoční době obvykle vyšší, protože poptávka každým dnem roste a prodejci ji velmi dobře znají. Vyplatí se proto nákup neuspěchat, sledovat ceny kontinuálně v čase a porovnávat nabídky různých e-shopů i kamenných obchodů. Rozdíl může totiž činit i několik tisíc korun, které lze ušetřit při nákupu mimo sezónní špičku, nebo s využitím skutečně výhodné akce. Pozor ale na jednu věc. Pokud telefon, případně jiná elektronika, zlevní o 10 000,-, může to znamenat umělé navýšení předchozí prodejní ceny.
Jak fungují slevy
Pozoruhodné je, že celý koncept slevových akcí zavedla do praxe jako první společnost Coca-Cola už v roce 1887. Nejprve se nabízely papírové kupóny, které známe z amerických filmů a seriálů, a ty se postupně vyvinuly do dnešního vizuálu online kódů, případně personalizovaných nabídek v e-mailech.
Zejména český zákazník těžko odolá pokušení nakoupit něco s obrovskou slevou či ve výhodné akci. Také pro obchodníka je tento obchod výhodný. Sleva přitáhne pozornost a může nastartovat prodeje. Na druhé straně hrozí zničení marže či rozmazlení zákazníků, kteří pak nakoupí jen ve slevě. Otázka je, zda se celý koncept vůbec vyplatí.

Slevy jsou pro zákazníky neodolatelným lákadlem, ale pro obchodníky často dvousečnou zbraní. Na jedné straně dovedou přitáhnout pozornost a nastartovat prodeje i v jiném segmentu, na druhé mohou zničit marže nebo vychovat zákazníky, kteří čekají jen na akce. Vyplatí se tedy vůbec slevové akce? Scénář je jasný: vyvolat v zákaznících pocit „výhry“ a přimět je k – ideálně – opakovanému nákupu. Průměrně nárůst prodejů během slevových akcí v České republice může u e-shopů narůst až o 60 %.
Příliš časté či opakované, nebo špatně nastavené slevy, se ale mohou z dlouhodobého hlediska spíše nevyplatit. Zákazníci si na slevy zvyknou, obchod získá pověst „slevového“, a marže budou klesat, stejně jako reputace a exkluzivita podniku. Pokud má sleva jasný cíl typu vyprodat sklady, přivést nové zákazníky, upozornit na sebe, pak může v krátkodobém horizontu fungovat. Je-li ale skutečná.
Jak se tomu bránit
Jednou z možností, jak nenaletět, je stanovit si před nákupem priority. ČOI také doporučuje, aby si lidé před nákupem stanovili priority, porovnávali ceny u více prodejců a zajímali se o podmínky slev a zda nejsou vázány na členství ve věrnostním programu, aplikaci nebo odběr většího množství zboží. Nákup by nikdy neměl být impulzivní.
Kdo se rád procvičuje v dovednostech a znalostech, pro toho připravilo MPO Spotřebitelský adventní kvíz, kde si lze ověřit znalosti o reklamacích, zárukách či slevách, zároveň je od 1. prosince k dispozici rozsáhlejší Vánoční spotřebitelský kvíz – Přípravy na Vánoce.

Falešné úvěry
Nebezpečí čeká na zákazníka nejen v regálech či na stránkách e-shopů. S předvánočním časem se rozšířila také nabídka nejrůznějších rádoby výhodných úvěrů. Ty mohou být sice prezentovány jako bezúročné, ale při bližším průzkumu zjistíme jejich vysokou nákladovost při prodlení, nebo předčasném splacení, další poplatky či jiné sankce. Proto se opět před uzavřením smlouvy ujistěte, že nikde není žádná nepříjemná klička.
Zdroj: idnes.cz
