V restauraci jsem odmítl zaplatit za nedovařené jídlo. Slyšel mě právník a řekl mi, na co mám nárok
Pan Vlastimil vzal rodinu na oběd do dražší restaurace a těšil se, že si všichni pochutnají. Místo nezapomenutelného gastronomického zážitku ale přišlo zklamání. Na stole mu přistálo nedovařené jídlo. Obsluze za nekvalitní pokrm odmítl zaplatit. A měl na to právo. I s restauratérem totiž uzavíráte kupní smlouvu, a pokud servírované jídlo a nápoje nesplňují vaše očekávání, můžete je reklamovat.
Ceny s trochou nadsázky sahají až do stropu, ale kvalita pokulhává. I taková je realita v řadě českých restaurací. Na jednu z nich narazil i pan Vlastimil, který při cifrách v jídelním lístku očekával i odpovídající zážitek. Bohužel narazil.
Reklamovat se dá v restauraci cokoliv
„Číšník mi donesl rybu, která nebyla hotová. Zrovna u takového jídla to považuji za hazard se zdravím,“ vypráví. Zbytek rodiny měl jídlo v pořádku, svůj hlavní chod se pan Vlastimil ale rozhodl vrátit. Obsluha se s ním začala hádat, že s pokrmem nic v nepořádku není. „Naštěstí s námi byl na obědě i můj bratr, který je právník. A tak jsme přesně věděli, na co máme nárok. Restaurace nám v takovém případě musí vyjít vstříc,“ pokračoval.

Za vlastnosti, které jsou třeba uvedené v jídelním lístku, odpovídají místním zvyklostem, anebo jste se na nich domluvili s číšníkem, odpovídá restaurace. Jestliže dostanete nedovařenou rybu, právo je jednoznačně na vaší straně. Restaurace vám musí na vlastní náklady připravit novou, tentokrát už správně tepelně upravenou porci.
„Reklamovat lze prakticky cokoliv, co je předmětem smlouvy, kterou s restauratérem uzavíráte – hlavně tedy podávání pokrmů a nápojů. Nedostatek může spočívat v množství, teplotě, složení, postupu přípravy či chuti. Výměna by měla být samozřejmostí v případě, že vám přinesli úplně jiný pokrm, než jste si objednali,“ popisuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Připravte se na přestřelku názorů
V případě pana Vlastimila by kuchař mohl tvrdit, že je jídlo pouze studené. I na to ale pravidla pamatují. „Podle norem musí mít teplý pokrm alespoň 60 stupňů. Studené jídlo vám kuchař ohřeje, ale v případě, že by takovým postupem bylo znehodnoceno, máte nárok na nové,“ upřesnila Hekšová.
Záleží také na jednoznačnosti stížnosti. Kdyby si pan Vlastimil stěžoval třeba i na přesolenost pokrmu, ale personál restauraci se shodl na tom, že tomu tak není, s reklamací by nepochodil.

„Bohužel v případech, kdy vada není stoprocentní pro všechny, vám nezbude nic jiného než za jídlo zaplatit a odejít. Ovšem bude-li na vás z polévky koukat kopka soli, máte samozřejmě právo požadovat jídlo nové, a to na účet restaurace, nebo odstoupit od smlouvy a nezaplatit, jelikož jste nedostali to, co jste chtěli,“ radí advokát Petr Novák.
Pan Vlastimil za rybu platit nemusel
Poslední jmenované možnosti využil i pan Vlastimil. Restaurace mu ji sice připravila znovu, opět se mu ale na stůl dostala v nepoživatelném stavu. Došla mu tak trpělivost. „Ryba byla uvnitř naprosto nedopečená, uvnitř byla růžová, jako by troubu ani neviděla. Nehodlal jsem riskovat byť jen jediné sousto. Pořídil jsem si fotografie, abych měl důkaz, a v souladu se zákonem odstoupil od smlouvy a za jídlo nezaplatil. Zbytek objednaných pokrmů jsme samozřejmě uhradili, s nimi problém nebyl,“ uzavřel pan Vlastimil.
Podle Hekšové byste se neměli bát ozvat, pokud jídlo nebo pití neodpovídá cenám nebo kvalitě, kterou restaurace slibovala. Úmyslné podávání levnějších náhražek nebo neznačkových nápojů je přestupek, za nějž podniku hrozí pokuta. Důležité je také reklamaci řešit včas, po dojedení už ji s vámi nikdo řešit pravděpodobně nebude.
Zdroje: novinky.cz, idnes.cz, rozhlas.cz
