Nevzali jste si účtenku? Možná jste zaplatili i za to, co jste nekoupili. Takto vás v obchodech okrádají
Možná i vy patříte k lidem, kteří účtenku v obchodě nechávají v rukou prodavačky se slovy, že ji nepotřebují. Řada osob ji pročítat jednoduše nechce a pokladním věří. Pravdou ale zůstává, že tímto způsobem riskujete a můžete na to v konečném důsledku doplatit.
I když věříte tomu, že bylo u pokladny vše namarkováno správně, nikdy nemáte stoprocentní jistotu. Pokud si nevezmete účtenku a celou si ji položku po položce neprohlédnete, chyby neodhalíte. A ve výsledku vás tato pohodlnost může přijít draho.
Nesnažte se vše uspěchat
Zkontrolování účtenky vám zabere sotva pár vteřin nebo minut. Často ale můžete narazit na to, že vám prodavačka něco naúčtovala špatně. Taková kontrola pak v konečném důsledku může znamenat úsporu peněz.
Při kontrole účtenky se v prvé řadě zaměřte na to, zda namarkované zboží odpovídá vašemu nákupu a nenachází se zde nic navíc. Následně si zkontrolujte zadané množství. Prodavačky mohou často dělat chybu v případě, že kupujete větší množství drobností a jednoduše je špatně sečtou.
Na závěr se zaměřte i na samotné ceny. Pokud jste v regálu viděli jinou cenovku než na účtence, nebojte se vyjádřit svou nespokojenost a vyžadujte vysvětlení.

Může se jednat o chybu v systému
Zatímco v minulosti pokladní celý nákup markovaly ručně, dnes již pracují s moderními technologiemi, které většinu úkolů udělají za ně. Namarkování špatné ceny proto zpravidla není chybou prodavaček, ale spíše systému. Mohlo se totiž stát, že pověřená osoba nezadala novou cenu do systému a počítač tak o této změně neměl žádné tušení. Pokud ale na tuto chybu upozorníte, musí vám obchodník vyjít vstříc. Zboží totiž zákazníkům musí být vždy prodáno za tu cenu, kterou je označeno.
V některých obchodech dostanete jen elektronickou účtenku
Pro řadu zákazníků mohou být matoucí samoobslužné pokladny, u kterých lze zvolit možnost, že nechcete účtenku. Pokud se ale zapojíte do věrnostního systému daného supermarketu, můžete účtenku obdržet v elektronické podobě. Nutno zdůraznit, že elektronická účtenka je plnohodnotným ekvivalentem klasické papírové účtenky. Pokud tedy narazíte na nějakou nesrovnalost, můžete účtenku v elektronické podobě využít k případné reklamaci.
Chybovat je lidské
Pokud už nějakou chybu na účtence objevíte, není třeba přítomné prodavačky osočovat z toho, že vás chtěly obrat o peníze. Ve skutečnosti totiž vůbec nemusí jít o záměr. I nejnovější pokladny se mohou zaseknout a problém může být spojen i s tím, když má zboží nesprávný čárový kód. Vyloučit samozřejmě nelze ani lidskou chybu. Pokladní zkrátka a jednoduše může něco přehlédnout, stejně jako se to v běžném životě stane i vám.

U drahých položek bez účtenky riskujete
Pokud přesto neplánujete nic změnit a účtenku si za běžný nákup v supermarketu brát nechcete, je to samozřejmě jen na vás. Odborníci ale doporučují, abyste při pořizování dražších věcí na tento krok nezapomínali. Typicky se může jednat o nákup elektroniky, například v podobě televize nebo mobilního telefonu.
Tímto drobným opomenutím byste se totiž mohli připravit o možnost reklamace. Pokud se s vaším novým vybavením něco stane, doklad o nákupu budete potřebovat. Takto byste se ale mohli jednoduše připravit o veškeré peníze, které jste za vadné nebo rozbité vybavení z peněženky vydali. Vzhledem k tomu si účtenku vždy vezměte a věnujte pár vteřin jejímu zkontrolování.
Zdroje: kupi.cz, ireceptar.cz