České startupy, které zkrachovaly navzdory velkým očekáváním i milionovým investicím
Fenoménem posledních let jsou tzv. startupy, tedy začínající společnosti, které se chtějí prosadit především inovacemi na poli technologií. Jenže v Česku mnohé z nich i přes velká očekávání a někdy i slibný rozjezd neuspějí. Otázkou zůstává, proč tomu tak je.
Kiwi.com, Prusa Research nebo Mews. To jsou příklady českých startupů, které se prosadily nejen u nás, ale i daleko za hranicemi. Tyto a další startupy v současné době vytvářejí přes pět procent hrubého domácího produktu Česka, přesto podle statistik skončí 9 z 10 takových projektů neúspěchem. Důvodu samozřejmě existuje hned několik od chybějících zkušeností přes špatné řízení financí až po to, že danou službu či produkt vlastně nikdo nechce. Někdy se ovšem stane, že neuspěje ani projekt, u kterého obecně panovala velká očekávání.

Brněnské hybridní hodinky
Ve světě každoročně zanikne několik „obřích“ startupů, jež měly tzv. našlápnuto. Česká republika pochopitelně není výjimkou. Jako příklad můžeme jmenovat brněnský startup Leitners, který se zaměřoval na hybridní hodinky snoubící svět hodinek mechanických a chytrých. Tento projekt vybral na internetové platformě Kickstarter 220 tisíc eur (5,6 milionu korun) a zdálo se, že se bude jednat o jednu z oněch úspěšných myšlenek. Opak byl ovšem nakonec pravdou.
Podnik totiž na počátku roku 2022 ukončil činnost, a to kvůli finančním potížím. O hybridní hodinky s názvem Leitners Ad Maiora přitom měly zájem stovky jedinců. Daný produkt si tedy zájemci předplatili, hodinky ani peníze však nakonec neviděli. Nikdy totiž nevznikl ani funkční prototyp. Pro úplnost doplňme, že si dané hodinky objednalo 460 zájemců a cena začínala na 469 eur, což tehdy bylo cca 12 tisíc korun. Měly přitom mít klasický strojek s automatickým nátahem, zároveň ale baterii, elektroniku a e-ink displej, jenž měl zobrazovat notifikace.
Exkluzivní hokejové bankovky
Projekt, kterému dokonce fandil i Jaromír Jágr. Nápad startupu Top Legends byl zajímavý. Prodej hokejových sběratelských bankovek, jež byly designové a exkluzivní. Pro hlavní emisi byl přitom vybrán samotný Mr. Hockey, tedy Wayne Gretzky. Ani jeho tvář však nakonec nepomohla. Ačkoli byly natištěny nižší desítky tisíc bankovek, nakonec se jich prodalo pouze 250, a to za zhruba jeden milion korun. Nepomohla přitom ani kampaň v USA. Top Legends ukazuje, jak neslavně může skončit nadějný projekt. Vloni na sebe daný startup podal insolvenční návrh, přičemž jeho dluhy dosáhly téměř 250 milionů korun.
„Prosadit se na globálním trhu je těžší, než jsme předpokládali. Neznalost značky Top Legends a nedostatečné povědomí o hodnotě paměťovky mezi zákazníky – ať už emoční, investiční nebo sběratelské – byly bariérami, které se nepodařilo prolomit i přes několik marketingových kampaní,“ uvedl pro web CzechCrunch šéf projektu Radomír Sabela.
Proč mají startupy problém uspět?
Jak už jsme uvedli v úvodu, důvodu proč mnohdy neuspějí i nadějné projekty jsou různé. Možná vás (ne)překvapí, že nejčastější příčinou je neexistující trh. Ve 42 % končí dle statistik startup skutečně kvůli tomu, že vlastně o jeho produkt či službu není mezi lidmi zájem. Ve 29 % případů pak projektu dojdou finance a 23 % společností skončí kvůli špatné volbě pracovního týmu.

„Spousta startupistů začne stavět produkt pro sebe a podle svých představ. Nezeptají se zákazníků, jestli ho budou chtít. Každý jsme jiný a to, co mně může připadat vynikající, nemusí nikdo ocenit,“ vysvětlila Zuzana Paulovics, která stála u zrodu bankovního akcelerátoru Start it @ČSOB v rozhovoru pro Ekonom. „Tým, který se nadchne pro nějakou myšlenku, jde hned ‚bastlit‘ produkt, aniž by si zmapoval, jaké problémy zákazníci mají. Kdyby se jich zeptali, mohou zjistit, že klienti se na to dívají jiným úhlem pohledu, nebo že si s těmi problémy dokážou poradit jinak.“
Zdroje: BusinessINFO, iDnes, Ekonom, CzechCrunch, iDnes, Aktuálně. FinTag, Novinky