Řízení v důchodovém věku se komplikuje, chystají se nové podmínky
Evropská unie připravuje novou směrnici, která by mohla zavést povinné přezkoušení řidičů starších 70 let. Tento krok má za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a zajistit, že senioři za volantem disponují dovednostmi potřebnými pro bezpečné řízení.
Jedná se o nová opatření, která by mohla ͏zásadně ovlivnit starší řidiče. Mluví se ͏o͏ nutných zdravotních kontrolách, pravidelném testování v autoškole a kratší platnosti řidičských průkazů. Cílem je udělat silnice bezpečnější, ale zároveň vznikají obavy, že tyto změny͏ budou pro seniory příliš tvrdé. Co přesně se chystá, proč k ͏tomu dochází a ͏jak na to reagují odborníci a veřejnost?
Co se má změnit?
Pokud projde návrh Evropské komise, řidiče nad 70 let by čekaly nově tyto povinnosti:
Pravidelné zdravotní kontroly
Lékaři͏ by pozorovali, zda mají starší lidé stále dobrý zrak, rychlé reakce a jestli jejich zdravotní stav nebrání bezpečné jízdě.
Přezkoušení řidičských dovedností
Možná by se zavedly povinné testy v autoškole nebo praktické jízdy s instruktorem, aby bylo jasné, že řidič stále zvládá provoz.
Kratší doba platnosti řidičských průkazů
Místo obvyklých 10 let by senioři museli svůj průkaz obnovovat třeba každých 5 let nebo i častěji.
Podobně už fungují v některých zemích. Třeba ve Velké͏ Británii si musí řidiči starší 70͏ let obnovit průkaz každé tři roky, a potvrdit, že jsou zdravotně způsobilí.

Proč tyto změny?
Důvodem těchto změn je hlavně zvýšení bezpečnosti. Statistiky ukazují, že na silnicích přibývá starších řidičů a s věkem se přirozeně mění schopnosti člověka. Mezi hlavní problémy, které EU řeší, patří:
Zhoršený zrak a reflexy
Starší lidé někdy hůř vidí za šera, pomaleji reagují nebo se jim hůř otáčí hlava, což může být problém třeba na křižovatkách.
Onemocnění ovlivňující řízení
Nemoci jako demence, cukrovka nebo srdeční potíže mohou způsobit, že řidič už není za volantem tak spolehlivý jako dřív.
Více starších lidí na silnicích
Dnes je normální, že lidé jezdí až do vysokého věku. Proto je důležité se ujistit, aby za ͏volantem byli jen ti, kteří jsou pro řízení opravdu způsobilí.
I když senioři nejsou ͏nejčastějšími viníky nehod, ͏v krizových okamžicích mohou mít͏ ͏problém správně zareagovat. Opatření mají zajistit, že za volantem budou ti, kteří stále zvládají řídit bezpečně͏.
Jaké to bude mít dopady?
Na jednu stranu mohou tyto změny zvýšit bezpečnost na silnicích a zabránit tragickým nehodám. Na druhou stranu ale můžou být pro seniory velkou komplikací. Pro mnoho seniorů je auto jediným způsobem, jak se dostat k lékaři, na nákupy nebo za rodinou. Pokud přijdou o řidičák, může to výrazně omezit jejich život. Povinné testy a častější obnovování průkazů mohou být pro starší lidi zbytečnou byrokratickou zátěží. Přezkoušení v autoškole nebo lékařské prohlídky také něco stojí. Pro důchodce s nízkými příjmy by tak mohla být pravidelná obnova finanční problém.

Co na to odborníci a veřejnost?
Například v Německu se už dlouho mluví o tom, že by řidiči starší 75 let měli mít testovací jízdy, kde by se zjistilo, jestli ještě zvládají provoz. Senioři͏ a ͏jejich zastánci se ale bojí, ͏že pravidla ͏budou moc přísná a že věk by neměl͏ být ͏jediným kritériem pro posuzování schopnosti řízení. Argumentují tím, že i někteří mladí řidiči jsou nebezpečnější než zodpovědní ͏senioři ͏s letitými zkušenostmi. Podle průzkumů v Německu 85 % lidí chce povinné testy pro řidiče nad 75 ͏let, ͏ale zároveň také se͏ objevují názory, že by se stejná pravidla měla týkat i rizikových mladých řidičů.
V tuto ͏chvíli ještě není nic rozhodnuto, jedná se o návrh, který se teprve bude projednávat na úrovni EU. Pokud projde, změny by mohly začít platit nejdříve od͏ letošního roku. Důležité je, že každá země si může͏ nastavit určitá pravidla podle svých potřeb. To znamená, že třeba v Česku se ͏nemusí zavést stejné podmínky, jaké jsou v Německu nebo Španělsku.
Zdroje: fonetech.cz, poznatsvet.cz, chip.cz