Levný ruský obchodní řetězec s potravinami dobývá Evropu. Strčí do kapsy Lidl, Penny i Biedronku
Ruský řetězec Mere chystá v Česku otevřít další pobočku. Láká zejména na nízké ceny a konkuruje zdejším zavedeným supermarketům. Zboží je prodáváno často přímo z palet.
V Česku ke stávajícím čtyřem prodejnám přibyla další
Ruský řetězec diskontních supermarketů známe v Česku již od roku 2021, kdy zde otevřel první dvě pobočky, a to v Mostě a Příbrami. Následně vznikly prodejny v Písku, Plzni a nově expanduje do Jihlavy.
Řetězec patří do skupiny Svetofor, sídlí v Krasnojarsku a provozuje prodejny po celé Evropě. První evropská pobočka vznikla v roce 2018 v Rumunsku a následovaly státy jako Bělorusko, Litva, Ukrajina, Španělsko, Řecko, Lotyšsko, Srbsko, Velká Británie, Německo, Polsko a dále i zmíněné Česko. Nejvíce prodejen je v Rusku. U nás bylo v plánu otevřít až 50 poboček, v důsledku invaze ovšem vzešly problémy s dodavateli a některé prodejny byly naopak uzavřeny.
V Česku se měl prodejny dočkat i Cheb. Ovšem psal se rok 2022 a byla zahájena ruská invaze na Ukrajinu, což expanzi v Česku pozastavilo. Velká část zemí, kde se prodejny již nachází, totiž přijala sankce vůči Rusku, a to včetně omezení nebo úplného zákazu ruského zboží. Někde došlo i k uzavření prodejen. V Chebu nejspíš k otevření prodejny nakonec nedojde vůbec, přestože na budově už byl umístěn nápis obchodu.
Levně zde nakoupíte ruské zboží
Cílem strategie obchodů Mere je nabízet ruské a ukrajinské zboží, které jinde neseženete. Záměrem jsou také nízké ceny konkurenčních výrobků. Řetězec se totiž snaží minimalizovat provozní náklady. Vlivem toho nákupy probíhají v halách a zboží vybíráte rovnou z palet. Zároveň nemůžete listovat v letácích, protože je nevyrábí a informace sdílí jen na sociálních sítích.
Sortiment zahrnuje základní potraviny, drogerii či domácí potřeby. Produkty obvykle pochází od méně známých dodavatelů a možná si budete při vybírání zboží připadat jako v 90. letech, prostředí i přítomný design tomu totiž nasvědčuje.
Zákaznice Petra žijící v Plzni popisuje, že je v obchodě k dispozici hodně věcí z Ruska a chodí tam nakupovat zejména zboží, které potřebuje pořídit ve velkém množství. Tedy nakupuje například toaletní papír nebo prací prášky. Většina návštěvníků je nadšených z nízkých cen a plánují zde nakupovat opakovaně, někdo zůstává chladný a kvalitě zboží kvůli nízkým cenám nevěří. Radek z Plzně si dokonce stěžoval na zápach zmrazených krevet.
Cenová politika Mere vychází z myšlenky, že se má řetězec stát jedničkou mezi nákupy. Ceny zde jsou o 20 až 30 procent nižší než u konkurence. Zajímavé že, že nenabízí akce nebo slevové nabídky. Najdete zde ale například 1 kilogram hladké mouky za 9,85 korun, Sangrii 1 litr za 39,55 korun nebo roztíratelný směsný tuk v rodinném balení 82 procent za 21,81 korun.

Co bude dál?
S přihlédnutím k protiruské náladě, která panuje po celém světě, dochází k brzdění plánované expanze řetězců Mere a také k poklesu zájmu spotřebitelů. Diskontní řetězec shání na Facebooku i spolupracovníky, kteří by chtěli prodávat své zboží v jejich prodejnách. Plán otevírat další pobočky včetně Česka je stále aktuální, a to zejména v oblastech s nižšími příjmy, kde je zvýšená poptávka po levném zboží.
Konkrétní informace o expanzi nebo počtu plánovaných prodejen není jednoduché sehnat, ačkoliv nákupní manažerka Natalie Sinkina se v minulosti vyjádřila, že stěžejním cílem je dát lidem možnost levného a kvalitního nákupu. Dle jejích slov Mere dělá vše, aby se zákazníci vraceli.
Oproti konkurenčním prodejním řetězcům se Mere odlišuje především úspornou provozní strategií, v podstatě nulovým marketingem nebo jednoduchými interiéry prodejen. Z pohledu zákazníků může tento model působit méně atraktivně z důvodu omezeného sortimentu a málo známých značek.
Zdroje: wikipedia.org, penize.cz, pagenotfound.cz