Jak dobře rozumíte emocím ostatních? Otestujte svou sociální inteligenci
Sociální inteligence je dovedností, která nám pomáhá vcítit se do pocitů ostatních lidí, tím porozumět jejich emocím a adekvátně na ně reagovat. Tento test prověří, jak jste schopni číst v emocích ostatních a zda jste schopni účinně ovlivňovat jednání ostatních v případě, kdy vycítíte hrozící konflikt.
Emoční (sociální) inteligence je do velké míry vrozená vlastnost, díky které dokážete bravurně zvládat mezilidské vztahy. Pomůže vám předcházet konfliktům a velkou měrou stojí i za vaším úspěchem v pracovní oblasti.
Lidé s vysokou sociální inteligencí navazují úspěšné vztahy
Podle psychologa Daniela Golemana, autora konceptu emoční inteligence, je právě tento druh inteligence rozhodujícím v otázce toho, zda se nám v životě daří budovat vztahy i postupovat v kariéře či nikoli. Goleman emoční inteligenci dokonce považuje za důležitější předpoklad než samotné IQ. Výzkumy ukazují, že lidé s rozvinutou sociální inteligencí mají větší šanci navazovat kvalitní vztahy, jsou spokojenější v práci a po psychické stránce se cítí mnohem lépe.

Jak test emoční inteligence funguje?
V testu se setkáte se sedmi různými situacemi a z nabízených možností vyberete jednu odpověď, která nejvíce odpovídá vaší reakci na danou situaci. Na konci testu se dozvíte hodnocení vaší sociální inteligence.
1. Rozpoznání emocí z psaného textu
Přečtěte si následující zprávu a rozhodněte, jak se asi cítí její autor: „Dnes jsem měl fakt těžký den. Snažil jsem se dodělat jeden projekt, ale pořád se objevovaly nové a nové problémy. Nakonec jsem to zvládl, ale mám pocit, že už nemám sílu na nic jiného.“ Jaké emoce podle vás vyjadřuje tato zpráva?
a) Frustraci a únavu
b) Radost a nadšení
c) Lhostejnost
d) Hněv a vztek
2. Empatická reakce
Představte si, že vám kolega v práci řekne: „Je toho na mě hodně, mám pocit, že to nezvládnu.“ Co byste mu nejspíše odpověděli?
a) „To mě mrzí, chápu, že je toho na tebe hodně. Můžu ti s něčím pomoct?“
b) „Neboj se, to se nějak zvládne. Každý má někdy těžké dny.“
c) „Vždyť to není nic hrozného, prostě se nad to povznes.“
d) „Měl bys pracovat efektivněji, pak bys takové problémy neměl.“

3. Rozpoznání nedorozumění
Z ničeho nic vám přijde zpráva od kamarádky: „Myslela jsem, že si dneska půjdeme zaběhat, ale vypadá to, že sis to rozmyslela.“ Jak nejlépe odpovědět, pokud jste na domluvené běhání zapomněli?
a) „Omlouvám se, úplně mi to vypadlo z hlavy! Kdy jindy bychom mohli jít?“
b) „Nepamatuji si, že bychom se na něčem domlouvali.“
c) „Snad se toho tolik neděje, vždyť je to jenom běhání!“
d) „Já myslel/-a, že se ozveš dřív a domluvíme podrobnosti. Myslel/-a jsem, že to padá z tvé strany.“
4. Čtení neverbálních signálů
Jste na pracovní schůzce a druhá strana si během vašeho projevu neustále poklepává prsty na stůl a dívá se na hodinky. Co to podle vás nejspíše znamená?
a) Je netrpělivý nebo se nudí.
b) Neznamená to nic, tohle lidé dělají, když se na něco soustředí.
c) Vyjadřuje svůj nesouhlas.
d) Dává najevo spokojenost.
5. Reakce na kritiku
Šéf vám řekne: „Tvoje poslední práce nebyla na takové úrovni, jakou očekávám.“ Jak nejlépe reagovat?
a) „Můžete mi konkrétně říci, kde byly moje nedostatky?“
b) „To není pravda, odvedl jsem skvělou práci!“
c) „Tak proč jste mi to neřekl dřív?“
d) „To není fér, pořád hledáte jenom chyby!“

6. Reakce na změnu nálady v kolektivu
Přijdete ráno do kanceláře a cítíte, že v místnosti panuje napjatá atmosféra. Jak nejlépe zareagujete?
a) Zeptám se kolegů, co se děje, a nabídnu pomoc.
b) Ignoruji to a jdu normálně pracovat.
c) Prohodím nějaký vtípek, dobrý vtip vždycky spraví náladu.
d) Odejdu do kuchyňky uvařit si kávu, nechci být součástí nepříjemné atmosféry.
7. Řešení konfliktu
Váš kolega si stěžuje, že jste mu nepomohli s úkolem, na kterém jste měli pracovat společně. Vy jste ale měli pocit, že svůj díl zvládne sám. Jak zareagujete?
a) „Omlouvám se, měl jsem za to, že to zvládneš sám. Můžu ti teď nějak pomoct?“
b) „Tak proč jsi nepřišel něco říct? Jak jsem mohl vědět, že to nezvládáš?“
c) „To není moje chyba, měl ses ozvat dřív, proč to vytahuješ až teď?“
d) „Každý jsme měli své úkoly, já za tebou taky nechodil se svými problémy.“

Vyhodnocení
Nejvíce odpovědí A
Máte velmi vysokou úroveň sociální inteligence. Dokážete číst v emocích druhých, vnímat jejich potřeby a empaticky reagovat. Pravděpodobně se vám daří navazovat úspěšné vztahy a dokážete předcházet konfliktům.
Nejvíce odpovědí B
V otázce emoční inteligence patříte mezi empatií obdařené jedince, někdy ale můžete přehlížet hlubší pocity druhých. Zkuste se více zaměřit na neverbální signály, které k vám blízcí vysílají, a aktivně lidem kolem sebe naslouchejte.
Nejvíce odpovědí C
Vaše sociální inteligence je průměrná. Rozpoznat emoce ostatních je pro vás někdy velmi těžké, takže ani nevíte, jak na ně správně reagovat. Všímejte si více tónu hlasu, výrazu obličeje a reakcí ostatních lidí ve vašem okolí.
Nejvíce odpovědí D
Jednat s druhými empaticky vám činí potíže, ostatním lidem nedokážete pořádně porozumět a máte pocit, že s vámi prostřednictvím emocí hrají hry, které nemají pravidla. Nejspíš se ale zaměřujete víc na fakta než na pocity. Zapracujte na své emoční inteligenci, pomůže vám to v osobních i profesních vztazích.
Zdroje: Doktor-psycholog.cz, APAS, Hospodářské noviny, Terapie.cz