Tajná změna v Lidlu: Co bylo zdarma, je teď za poplatek. Češi si na to nechtějí zvykat
Není to tak dlouho, co lidi pobouřily některé novinky, které se objevily u oblíbených supermarketů. V České republice totiž došlo k zavádění nových pravidel parkování a týká se to i některých prodejen Lidlu. Jejich cílem je především zlepšit dostupnost parkovacích míst pro zákazníky. Není totiž výjimkou, že na mnoha těchto parkovištích stály vozy třeba i po celý pracovní čas, aniž by si jejich majitelé šli vůbec do prodejny nakoupit. Případně tak učinili až po své pracovní době. Přesto blokovali místa pro další zákazníky téměř celý den. Změny tak vyvolaly u mnoha lidí bouřlivé reakce.
Jsou změny v parkování pozitivní, nebo jen obtěžují zákazníky?
Jednou z těchto změn je zavedení parkovacích kotoučů. To bylo nařízeno od 9. prosince 2024 např. u Lidlu na Americké ulici v Kladně. Jedná se o papírové nebo plastové „hodiny“, na kterých musí řidič nastavit čas svého příjezdu. Stát na místě pak mohou maximálně 90 minut, což je až příliš velkorysá doba k tomu, abyste si mohli v klidu nakoupit. Přesto se to mnohým zákazníkům nelíbí. Výmluva, že nemají parkovací kotouč, je přitom bezpředmětná, neboť si jej mohou zdarma vyzvednout přímo na pokladně prodejny Lidl. Pokud by řidiči nedodrželi povolenou dobu nebo neměli kotouč v autě umístěný na viditelném místě, dopustí se porušení pravidel a mohou dostat pokutu až 2 000 Kč.
Jiné prodejny Lidl místo nastavitelných kotoučů využívají známější závorový systém. I zde si můžete po rozumnou dobu nakoupit zdarma. Tato lhůta je nastavena obvykle na první hodinu. Pokud ji řidiči překročí, budou už za každou další hodinu platit 30 Kč poplatek. Tento systém byl nainstalován např. v Jiráskově ulici v Jihlavě. I to však u řidičů vyvolalo nevoli.

Reakce českých zákazníků jsou rozporuplné
Lidé, kteří si jedou do Lidlu opravdu jen nakoupit a následně odjíždějí, mají obvykle reakce pozitivní. Zpoplatněním parkoviště získají jistotu, že budou mít kde stát a v klidu si nakoupí. Doba 60 nebo 90 minut je přitom naprosto v pořádku. Kdo se nejvíce bouří, jsou lidé, kteří byli zvyklí, že parkoviště jsou zdarma, a mohli tam tak zaparkovat, i když šli ráno do práce, nebo naopak večer, když už obchod zavíral. Často jsou kolem obchodů sídliště, a na těch lidé hledají parkovací místa jen těžko, natož když se vracejí z odpolední směny. Prázdné parkoviště u supermarketu je tak pro ně příjemným a bezplatným řešením. Jakmile však parkoviště zpoplatní, nebo se uzavře závora, může je noc stání stát pořádnou sumu.
„Chování Lidlu rozumím, ale co nechápu, že to neotevřeli za nějakou rozumnou cenu na noc. Určitě by se našli lidé, kteří by nějakou tu korunu za noční parkování zaplatili.“ To tvrdí jeden ze čtenářů iDnes a reaguje tak na zpoplatněné parkoviště u Lidlu. Jiný čtenář má názor opačný: „Lidé ze sídliště nemají na to parkoviště nárok, tak ať si zuří, jak chtějí.“
I další diskuze ze sociálních sítí a internetu ukazují rozdílné názory na problematiku. Někteří z lidí tak upozorňují na nutnost dodržování nových pravidel, aby se vyhnuli sankcím.
V zahraničí je to podobné – Nejsme výjimka
Pokud si myslíte, že podobné „nástrahy“ se vymýšlejí pouze na řidiče a zákazníky v České republice, vyvedeme vás z omylu. Například v Dánsku byla nová pravidla parkování zavedena v únoru 2025, a to u nákupního centra Farum Bytorv, kde je také Lidl. Zákazníci zde mají první dvě hodiny parkování zdarma. Za další už si zaplatí. Pokud nedodrží lhůtu, na kterou mají parkování zaplaceno, čeká je (v přepočtu) pokuta až ve výši 3 000 Kč. Parkoviště je totiž monitorováno a využívá automatické scanování registračních značek.
Co z toho vyplývá…
Změny v parkování u prodejen Lidl a jejich zpoplatnění jsou běžné nejen v zahraničí, ale i u nás na řadě míst. Např. v Českých Budějovicích je parkovací závora již roky. Pokud však některé prodejny měly až dosud parkoviště neplacené, je logické, že si na to zákazníci zvykli a nyní je pro ně řešení parkovacích automatů nebo kotoučů obtěžující záležitostí. Lidl však reaguje především na potřeby svých zákazníků a vychází jim vstříc. U placeného parkoviště budou mít větší šanci, že zaparkují a v klidu si nakoupí. Nebude na „jejich“ místech stát někdo, kdo je celý den v práci a v prodejně si třeba vůbec nenakoupí.
Zdroje: