Zimní past na řidiče. Tyto rady vám auto spíš zničí, než ochrání
Na internetu i jinde je možné nalézt spoustu zaručených rad, co dělat s autem v průběhu chladných měsíců. Kvůli některým ovšem riskujete pokuty, další navíc mohou váš vůz spíše poškodit, než ochránit před vlivem nízkých teplot.
Existují mýty o zimní údržbě vozidel, na které lze (nejen) v online prostoru narazit poměrně běžně, protože se neustále opakují. Pokud se jich však budete držet, riskujete. Ve hře jsou totiž pokuty, zhoršené jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba paliva nebo poškození automobilu. Proto se na takové rady zaměříme blíže a osvětlíme si, proč se jich určitě nedržet. Navrhneme navíc i správné řešení.
Dlouhé zahřívání motoru na volnoběh
V dřívějších dobách bylo během chladných měsíců poměrně běžné dlouhé zahřívání motoru na volnoběh. Někteří řidiči to dělají i dnes v domnění, že svému vozu nějakou pomohou. Jenže pravdou je spíše opak. Moderní vozy mají velmi tekuté oleje, u nichž je rozehřívání zbytečné (na rozdíl od opravdu starých automobilů). Dlouhé zahřívání motoru na volnoběh je ovšem nejen zbytečné, ale zároveň můžete motoru uškodit a navíc vám hrozí i pokuta za porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích.
„Řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu,“ píše se v paragrafu sedm příslušného zákona.

Jaká pokuta hrozí? Na místě až 2 000 Kč a až 2 500 Kč ve správním řízení. Navíc je nutné doplnit, že při studeném volnoběhu v motorovém prostoru kondenzuje voda, která motoru nesvědčí a zároveň se může dostat do oleje, což také není dvakrát prospěšné. Pamatujte, že nejlépe zahřejete motor na správnou teplotu během jízdy při nízkých otáčkách, přičemž je možné počkat několik sekund, než se rozjedete. Proto také nedoporučujeme ihned šlapat výrazněji na plyn.
Polévání skla horkou vodou
Polévání skla horkou vodou patří mezi zaručené rady, které kolují především po sociálních sítích. Pokud už se vám vaří voda v rychlovarné konvici, či hrnci udělejte si kávu a na okna u auta zapomeňte. Náhlá změna teploty by totiž mohla způsobit jejich prasknutí. Horkou vodu byste přitom neměli používat ani při rozmrazování zámku. Pak může poškodit elektroniku, těsnění či lak auta. K dispozici máte různé rozmrazovače, ale lze si vyrobit i domácí směsi, a to např. z octu a vody v poměru 3:1.

Udělej si sám směs do odstřikovačů?
Po internetu kolují také recepty na dokonalé směsi do odstrikovačů. Problém nicméně obvykle spočívá už v tom, že klasická voda z kohoutku může zanést odstřikovače vodním kamenem. Kvalitní směsi, jež si lze pořídit, proto obsahují vodu destilovanou. Někteří řidiči se navíc drží mýtu, že nevadí, pokud nejprve v zimě dostříkají letní směs a teprve pak použijí směs zimní. Jenže v takovém případě hrozí vypálení pojistky, roztržení hadiček či poškození čerpadla. Proto to rozhodně nedělejte.
Nesprávné používání zimních pneumatik
Podle mezinárodního průzkumu používají téměř tři čtvrtiny motoristů pneumatiky s nesprávným tlakem. To může vést nejen k vyšší spotřebě paliva, ale také k horšímu kontaktu s vozovkou. Důsledkem bývá negativní vliv na brzdnou dráhu i na stabilitu vozidla, takže se jedná o jev dosti nebezpečný. Navíc dochází k vyšší spotřebě paliva a většímu opotřebení pneumatik, přičemž při příliš vysokém tlaku mohou i prasknout, což je opět dosti riskantní, stane-li se to při jízdě.
Musíme upozornit, že v průběhu chladných měsíců tlak v pneumatikách běžné klesá zároveň s teplotou. Proto bývá doporučováno nahuštění zimních pneumatik o 0,2 baru více než letních variant. Vždy byste si ale měli konkrétní hodnotu ověřit v manuálu automobilu. V každém případě je důležité tlak v pneumatikách v zimě pravidelně kontrolovat. Měli byste tak činit alespoň jednou za 14 dní, což by mělo být dostatečné. Každopádně určitě neriskujte!
Zdroje: Autoweb, Tipcars, Autosalon, Zákony pro lidi, Deník