Váš oblíbený supermarket vás podvádí. Tento trik vám bere tisíce ročně
Jdete do obchodu pro pár základních věcí a nakonec utratíte více, než jste plánovali? To zná asi každý z nás. Trochu tomu dopomáhají i psychologické triky supermarketů, které nás nutí utrácet. A co je na tom nejhorší? Většina z nás si to ani neuvědomí.
Jaké psychologické triky využívají supermarkety, a o čem možná ani nevíte? Tyto triky vám berou peníze a možná si to ani neuvědomujete. Jsou totiž mnohdy nenápadné, ale velmi účinné.
Rozmístění zboží
Chcete vstoupit do obchodu a koupit pouze to nejdůležitější? Ale regály vás přitahují s několika produkty. Je v tom totiž dobře promyšlený trik rozmístěného zboží. Ten nejvíce prodejní sortiment bývá často umístěn na úrovni očí, kde ho snadno spatříte. Zpravidla to jsou ty produkty, které mají nejvyšší marži. Mezi ty patří například: mléko, pečivo nebo dobroty pro děti.
Studie na Univerzitě v Groningenu ukázala, že umístění produktů na regálech výrazně ovlivňuje nákupní rozhodnutí zákazníků. Produkty umístěné ve výšce očí mají až o 30 % větší šanci na prodej než produkty umístěné na nižších nebo vyšších poličkách.
Neexistující slevy
Mezi nejčastější triky na oklamání zákazníků patří slevová psychologie. Cena se možná na první pohled jeví lákavě, ale ve skutečnosti vás klame. Například výrobek, který měl původní cenu 89 Kč a je nyní zlevněn na 79 Kč, ale původní cena byla stanovena na nesmyslně vyšší hodnotu a vy tak nakoupíte zboží za běžnou, nikoliv zlevněnou cenu. Máte pak pocit, že jste udělali dobrý „kauf“ ale není tomu tak.
Na toto téma dělala studii Univerzita v Melbourne a zjistila, že zákazníci mohou ušetřit až 25 % z ceny, pokud si zvyknou lépe číst cenovky a porovnávat ceny podobných produktů.
Menší balení za stejnou cenu
V poslední době je tohle nejvíce rozšířený trik. Obchody také využívají taktiku menších balení za stejnou cenu, aby vytvořily iluzi o výhodnosti nabídky. Supermarket vám bude tvrdit, že daný výrobek je za levnější cenu, ale pak zjistíte, že cena je stejná pouze za menší balení. V tomto případě je nutné kontrolovat hmotnost a spočítat si tak, zdali je balení skutečně výhodnější. Velmi častý jev je to například u stále se zdražujícího másla.

Psychologické triky supermarketů: dTest popisuje, jak supermarkety využívají různé psychologické strategie k ovlivnění našich rozhodnutí. Například uvádí, že podle psychologa Hanse Georga Häusela je 70–80 % našich rozhodnutí učiněno podvědomě, což obchodníci využívají ve svůj prospěch.
Výprodejový koutek
V každém supermarketu či obchodě je tzv. výprodejový koutek či stánek. Tedy místo, kde je vystaveno slevové zboží nebo zboží ve výprodeji. Produkty mohou být buď vyřazeny z běžného prodeje, a proto je nyní ve slevě, ale ve skutečnosti mohou být stále dražší než v jiných obchodech (kde jsou stále v běžném prodeji). Navíc pak v těchto stojanech jsou často produkty které si ani neplánujete koupit, ale zaujmou vás, protože jsou ve slevě a „hezky na očích“.
„Automaticky jsem sáhla po osvěžovači vzduchu ve spreji, ke kterému byl připojen ještě jeden v tuhé podobě, připadalo mi to výhodné. Až muž mne upozornil, že za oba zaplatím šedesát korun, kdežto za obdobný samostatný sprej pouze 28 korun. Součet ceny obou se tak rovnal cenám jednotlivě nabízeného zboží. Navíc jsme ten druhý vůbec nepotřebovali,“ říká Jana Malá z Prahy pro deník iDnes.
Zdroje: Euro zprávy, dTest, iDnes