Řidiči pozor! Toto je seznam míst, kde ode dneška zapnuli úsekové měření
Úsekové měření rychlosti je systém, který prakticky automaticky měří rychlost na několika desítkách míst v Česku. V nejbližších dnech k nim navíc přibude další, takže by si zde řidiči měli dát pozor na to, kolik jedou.
Podle BESIPU rychlost v České republice překračuje 86 % řidičů, tedy naprostá většina jedinců, kteří sedají za volant. Takové chování odůvodňují buď spěchem, nebo tím, že chtějí do cílové destinace dorazit co nejdříve. Řidiči se tak ovšem často dopouštějí nebezpečné jízdy, přičemž jim hrozí i pokuty a zisk bodů. Státní orgány se s tímto neduhem snaží bojovat dlouhodobě – v posledních letech i za pomoci úsekového měření. To začne od úterý fungovat i na obchvatu dálnice D48.

Úsekové měření na obchvatu dálnice D48
Obchvat u Frýdku-Místku, který je součástí dálnice D48, funguje v plném provozu od července 2023, tedy necelé dva roky. Povolená rychlost zde aktuálně činí 100 km/h, přičemž během několika dní se tu začne automatizovanými technickými prostředky měřit rychlost. Jak uvedlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), důvodem je, že na mostu přes řeku Morávku překračuje hluk povolené limity. Radary se přitom instalovaly v předešlých dnech, takže v úterý by mělo být připraveno vše pro jejich spuštění.
„Systém bude od 1. dubna podléhat výběru pokut prostřednictvím administrativy Frýdku-Místku. Dočasný limit 100 kilometrů v hodině pohlídá mobilní měřicí systém v majetku ŘSD, tudíž je jeho pořízení bezplatné,“ cituje web Aktuálně.cz mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla.
Upozorňujeme: podle Rýdlových slov v současné době nelze stanovit, jak dlouho budou daná opatření platit. Závisí to na vývoji hlukové situace na tomto obchvatu.
Další místa s úsekovým měřením
Podíváte-li se na web Policie České republice, zjistíte, že kamery, které měří rychlost, nejsou v ČR na dálnicích běžné, nicméně aktuálně fungují na zhruba třech desítkách míst. Výjimku přestavuje nedávno částečně zrekonstruovaná a dobudovaná dálnice D4 z Prahy do Písku. Zde probíhá úsekové měření hned na osmi úsecích, a to např. mezi Milínem a Těchařovicemi nebo mezi Novou Hospodou a Tlachonicemi. Funguje přitom v obou směrech.

Radary pro úsekové měření rychlosti, které jsou plně automatizované, se často nacházejí rovněž v tunelech. Konkrétně se jedná o tunely Panenská, Radejčín, Cholupice, Lochkov, Klimkovice a Valík. Pro zajímavost doplňme, že Policie ČR využívá automatizované technické prostředky rovněž pro zaznamenávání přestupků průjezdu vozidel na výstražné červené světlo na železničních přejezdech, a to u obce Vendryně a u Studénky. Využití těchto prostředků navíc zřejmě bude čím dál hojnější.
Co je vlastně úsekové měření?
Měřit rychlost je možné vícero způsoby. Výše zmíněné úsekové měření je systém, který je v podstatě automatický, což už jsme ostatně také naznačili. Státním orgánům tak usnadňuje práci. Na jakém principu funguje? Zaměřuje se na určitý úsek vozovky, který je monitorován. Za pomoci registrační značky vozu, délky dráhy a času průjezdu je schopen spočítat, jakou průměrnou rychlostí řidič daným úsekem projel. Pokud systém zjistí překročení rychlosti, začne přestupek řešit úředník. Podle starosty Vojnova Městce jde o jediné řešení, jež skutečně funguje, protože zpomalovací semafory už na řidiče nezabírají.
„I v navigacích řidiči vidí, že to není měřený úsek a že zařízení fotky nikam neposílá, navíc jeho funkčnost se během let zhoršovala. Jedině úsekové měření na řidiče funguje, je to vítané řešení pro bezpečnost v obci,“ vysvětlil pro Novinky.cz starosta Vojnova Městce, Martin Havlíček.
Upozorňujeme: pokuta za překročení rychlosti může být na místě podle naměřených hodnot 1 500 až 3 000 Kč a řidič může „získat“ až čtyři body. Za jízdu o 40 km/h vyšší, než je povolená rychlost, nicméně hrozí ve správním řízení „pálka“ 7 000 až 25 000 Kč a hned šest bodů. Závodníky tak jejich přečin může vyjít opravdu draho.
Zdroje: Aktuálně, Ministerstvo dopravy ČR, Policie ČR, Novinky, Portál řidiče, BESIP