Tuto hračku jsme jako děti milovaly. Dnes za ni sběratelé nabízejí desítky tisíc
Snad každý rád vzpomíná na některé hračky, v jejichž společnosti rád trávil své dětství. Některé takové věci bývaly ve své době ohromně populární. To ovšem může platit i dnes. Možná tak máte na půdě či ve sklepě něco, za co lze utržit nemalé peníze.
Pamětníci si jistě vzpomenou, jakým fenoménem byla svého času šlapací autíčka. Ačkoli se velké oblibě těšila např. v USA či ve Francii, snem všech chlapců byla i v zemích východního bloku. Pokud máte takové autíčko stále někde na půdě či ve sklepě, možná je načase jej oprášit a zkontrolovat jeho stav i funkčnost. V současné době totiž sběratelé nabízejí za některé modely i desítky tisíc korun. Nejprve se však alespoň ve zkratce podívejme do samotné historie tohoto fenoménu.
Krátký pohled do historie šlapacích autíček
První šlapací autíčka se údajně objevila už v 90. letech 19. století. Ano, jen těsně potom, kdy světlo světa spatřil Benz Patent-Motorwagen Nummer 1, který se stal v roce 1886 prvním automobilem poháněným spalovacím motorem. Šlapací autíčka tedy existují v podstatě stejně dlouho jako skutečné automobily. Oblíbená přitom byla i v první polovině 20. století. Musíme ovšem doplnit, že vzhledem k dosti vysoké ceně si je mohly poměrně dlouho pořídit prakticky jen bohaté rodiny.
Přesto fascinovala (nejen) chlapce napříč desetiletími nezávisle na příslušnosti k určité společenské vrstvě. Často se totiž jednalo o skutečně zdařilé napodobeniny skutečných vozů. Výjimkou tak nebyly ani funkční světla a klaksony, stejně jako velmi pěkný design. Šlapací autíčka byla každopádně nejoblíbenější od počátku 20. let do konce 60. let 20. století, byť se popularitě těšila i později. Neexistovala ovšem pouze v západních zemích, ale dostala se také do tehdejší Československé socialistické republiky. Odkud? Samozřejmě ze Sovětského svazu.

Šlapací Moskviče z Moskvy
V Československu si někteří zdatní kutilové vyráběli šlapací autíčka svépomocí. Skutečným hitem však byly Moskviče. Z tehdejšího SSSR k nám totiž doputovala jediná dostupná šlapací autíčka s karoserií. Nejdřív vznikala kulatá verze, zhruba od poloviny 70. let pak verze hranatá. Tato šlapací autíčka přitom zůstala populární až do 90. let. Jak by také ne, když je vyráběla přímo automobilka Moskvič, která se od roku 1968 nazývala AZLK (Automobilový závod Leninského Komsomolu). Chlapce lákala karoserií, odpruženou zadní nápravou, svítícími světly či funkčním klaksonem.
„Dělaly se v automobilce, která vyráběla skutečné Moskviče. Dokonce vznikla výrobní linka, která byla určena pro ty šlapátka,“ vysvětlil pro Český rozhlas Jaroslav Kyselý z Moskvič klubu ČR.

Cena šlapátek tehdy a dnes
V roce 1974 stál šlapací Moskvič cca 800 Kčs. To není právě málo, když si uvědomíme, že tehdejší průměrný plat činil 2 237 Kč. V přepočtu na současnou průměrnou mzdu by tedy dnes stál zhruba 16 650 Kč. Musíme ostatně doplnit, že aktuálně se za pětimístnou částku skutečně prodávají! Mezi sběrateli jsou totiž poměrně populární. Mezi ceněné artikly patří starší kulatá verze, která je jen těžko dostupná, takže její cena obvykle začíná až na 20 000 Kč. Nemáte ji tedy náhodou doma?
Zapátráte-li na různých webech, zjistíte, že obecně je cena starších šlapacích autíček velmi rozmanitá. Někdo je nabízí za pár stovek, další za 30 a více tisíc korun. Pochopitelně závisí na stavu vozidla, takže prakticky nepoužité modely bývají nejcennější. Na závěr ještě uveďme, že zájem panuje rovněž o jednotlivé náhradní díly, tedy o volanty, poklice, nárazníky, kolečka nebo světla. Máte-li tedy doma takové autíčko v dezolátním stavu, ale některé jeho prvky stále fungují, můžete si přijít na několik stokorun, ale třeba i na několik tisícovek.
Zdroj: Český rozhlas, Deník, Volo Museum Illinois, Wikipedia