Bylo odhaleno, co Češi nejčastěji vyhledávají na internetu. Výsledky vás překvapí!
Google i Seznam zveřejnily statistiky, které ukazují, co Češi v loňském roce nejvíce vyhledávali na internetu. Některé výsledky vás jistě překvapí, byť řadu hledaných výrazů bylo možné očekávat.
Internet je fenomén zhruba posledního čtvrt století, byť je ještě o poznání starší. Mnozí lidé každopádně v současné době žijí spíše v online světě než ve světě reálném. Proto je zde nezbytně nutná orientace. Představte si, jak by online svět (ne)fungoval bez vyhledávačů jako Google nebo Seznam. Statistiky vyhledávání nám navíc mohou osvětlit, na co se Češi v rámci internetu zaměřují nejčastěji. Zároveň lze z takových dat vyvodit, kdo používá který vyhledávač.
Vyhledávání na Googlu
Rok 2024 byl (nejen) v České republice obecně označován rokem sportovním. Jak by také ne, když se v něm konalo domácí mistrovství světa v hokeji, fotbalové Euro v Německu nebo pařížské letní olympijské hry. Tomu pochopitelně odpovídalo i vyhledávání Čechů. Nejvíce hledaných výrazů tak patřilo právě sportu, který opanoval pět ze šesti nejvyhledávanějších výrazů na Googlu. Jaké to byly konkrétně?
- MS v hokeji
- Euro
- Olympijské hry
- David Pastrňák
- Clash of the Stars
Jak jste si jistě všimli, sport neobsadil třetí příčku. Na té se vyskytuje hledaný výraz Robert Fico, za jehož hledanost pochopitelně nejvíce může atentát, k němuž došlo 15. května. S politikou souvisí i osmá příčka vyhledávání, na které se nachází Filip Turek.
Dva další výrazy vypovídají o zájmu Čechů o televizi. Na sedmém místě se objevila Iveta Bartošová, na devátém pak Smysl pro tumor. Oba tyto výrazy se přitom týkají seriálů. Doplňme, že se na Googlu na 10. pozici umístil výraz DiPSy, což je elektronický systém, který byl vytvořeno pro přihlašování na SŠ v roce 2024.

Vyhledávání na Seznamu
Nejvyhledávanější výrazy zveřejnil rovněž Seznam.cz, který rovněž využívá velké množství Čechů (viz níže). I zde byl často vyhledávaným okruhem sport. Zde se ovšem příliš neobjevovaly olympijské hry, ale vévodilo MS v hokeji, Euro a Wimbledon. Do žebříčku témat s největším nárůstem vyhledávání se zapsaly přírodní katastrofy. Lidé totiž často na Seznamu vyhledávali podzimní povodně, vzteklinu a zemětřesení v Rakousku.
Co se týče osobností, těm vévodily tváře televizní zábavy. Třemi nejvyhledávanějšími jmény totiž byly Jana Kolesárová, Pavla Tomicová a Richard Hes, což byl tanečník a choreograf, který v loňském roce zesnul. Velmi vyhledávaným výrazem byla rovněž Helena Zeťová, tedy zpěvačka, jež vloni rovněž zahynula. Z tohoto výčtu je patrné, že se preference „hledatelů“ na obou vyhledávačích poněkud liší.

Vyhledavače v Česku
Jak ukazují data, v České republice probíhá 82 % vyhledávání přes Google. Ostatně výraz „vygooglovat“ už je dnes u mnoha jedinců synonymem právě pro hledání v online prostoru. Vyhledávací nástroj americké společnosti Google LLC tak u nás vévodí. Na druhé příčce je pak s 12 % domácí Seznam. Ten přitom dříve dané oblasti dominoval, ale postupně ztrácel. Přesto je jeho pozice stále jedinečná a poměrně stabilní, což není ve světě rozhodně běžné.
„Zájem o vyhledávání na domovské stránce Seznam.cz zůstává dlouhodobě stabilní. Měsíčně tuto službu využije každý druhý Čech a do vyhledávacího pole míří několik milionů uživatelských dotazů. Seznam.cz má v Česku jedinečné postavení – i po devatenácti letech si jeho vyhledávání udržuje schopnost konkurovat globálnímu hráči,“ uvedl pro blog samotného Seznamu manažer jeho datového týmu, Michal Sedláček.
Pro mnohé především dříve narozené jedince přitom Seznam zůstává synonymem pro internet. Tuzemský vyhledávač ostatně více používají právě starší lidé. O tom vypovídají nejen výše uvedené nejhledanější výrazy. Web digitální agentury Groupm Nexus ostatně uvádí, že 40 % hledání termínu „práce pro důchodce“ probíhá právě přes Seznam, což je rozhodně více než oněch výše zmíněných 12 %. Nelze z toho sice vyvozovat obecné výrazy, ale existují i další důkazy pro taková tvrzení.
Upozorňujeme: jak jste si asi všimli, výše zmíněná čísla nedávají dohromady 100 %. Proto doplňme, že další 4 % tvoří v ČR vyhledávač Bing a méně než 1 % pak Yandex, DuckDuckGo a Yahoo.
Zdroje: TN, Blog Seznam, Groupmnexus, Forbes