Benzinová vzpoura: Tato pumpa ignoruje normy a prodává starý dobrý benzin, který motorům svědčí
Od loňského ledna přešla naprostá většina čerpacích stanic na benzin Natural 95 ve specifikaci E10. Dané palivo je ekologičtější, nemusí ovšem svědčit motorům starších automobilů. Jedna síť čerpacích stanic tudíž tento trend ignoruje a stále nabízí starý benzin Natural 95 E5.
Vzhledem ke globálním změnám klimatu jsou činěny kroky na národní i mezinárodní úrovni, které mají vliv člověka na tomto nepříznivém vývoji snížit. Daný trend se týká i paliv, která tankujeme do svých automobilů. Vloni např. většina čerpacích stanic v ČR přešla na ekologičtější benzin Natural 95 E10. Jedna síť nicméně tento trend ignoruje, neboť řidičům stále nabízí benzin, který už u jiných benzinek neseženou. Zaměřme se tedy na důvod naznačeného přechodu na jiné palivo, stejně jako na to, proč stále existuje poptávka po „starém dobrém benzinu“.

Přechod na benzín Natural 95 E10
Od 1. ledna 2024 prakticky zmizel z nabídky čerpacích stanic benzin Natural 95 s označením E5, neboť jej nahradila varianta E10, která obsahuje dvojnásobné množství biolihu, přičemž je ekologičtější. V souvislosti se zjevnými globálními změnami klimatu je nutné takový krok kvitovat. Jeho důsledkem je totiž snížení množství škodlivin, které jsou vypouštěny do atmosféry. O tomto kroku informovaly nejprve společnosti Orlen a Čepro, nicméně připojily se k nim i OMV, Shell nebo Tank ONO.
„Od 1. ledna 2024 začneme na českém území distribuovat automobilový benzín BA95 s označením E10. Přechod na toto palivo je významným krokem na cestě k emisní neutralitě. Výrazně snižuje emise skleníkových plynů, protože obsahuje až 10 procent obnovitelného paliva vyráběného z hmoty či odpadu organického původu,“ citoval v listopadu 2023 server iDnes generálního ředitel skupiny Orlen Unipetrol Tomasze Wiatraka.

Není všechno zlato, co se třpytí
Výše zmíněný krok nebyl spojen s nařízením Evropské unie ani české vlády, jak se možná někteří domnívají. Šlo tedy čistě o postup samotných předních dodavatelů paliv. Ačkoli lze jeho důvody kvitovat, nárůst podílu bioložky může přivodit potíže majitelům starších aut vyrobených před rokem 2005. U těchto vozidel totiž s benzinem E10 hrozí popraskání plastových součástek motoru. Existuje ovšem řešení, jimž nemusí být nákup nového vozu, ale palivo s vyšším oktanovým číslem 98 až 100, a to např. Verva 100, Shell V-Power Racing 100 nebo MaxxMotion 100Plus. Tato paliva jsou ovšem zase vesměs dražší.
Benzinová vzpoura?
Na benzin Natural 95 ve specifikace E10 přešla na začátku loňského roku naprostá většina čerpacích stanic v České republice, a to právě kvůli dodavatelům. Jenže stále existuje benzinky, které mají svoji vlastní politiku. Jde např. o čerpací stanici One1, která má většinu poboček u německých hranic, takže dostává benzin právě od našich západních sousedů. Proč hraje právě tento fakt podstatnou roli? V Německu totiž variantu benzinu E10 přijmout nechtějí, a to kvůli výše zmíněným důvodům. E5 je zde tedy běžně k dostání a pro benzinky v pohraničí není dovoz zase tak finančně náročný.
Jak se ovšem ukázalo, o Natural 95 ve specifikace E10 je mezi českými řidiči stále velký zájem. Čerpací stanice v pohraničí tak navštěvovaly i z větší dálky. Proto se vedení sítě One1 rozhodlo, že bude daný benzin nabízet Čechům rovněž ve vnitrozemí, byť už jsou zde náklady na dovoz vyšší. Aktuálně jej tedy seženete rovněž v Plzni a Praze, a to za cenu, která je v současné době o 60 haléřů nižší než u Naturalu 95 E10. Takový krok se nakonec může vyplatit a pro některé řidiči je správný, na druhou stranu vliv automobilismu na klima rozhodně není mýtus. Proto se může jednat o poměrně kontroverzní rozhodnutí.