Šéf koncernu Stellantis chce dovozní cla na čínská auta

Přidat na Seznam.cz

Zatímco v Evropě mají čínské automobilky červený koberec, pro evropské výrobce v Číně to v žádném případě neplatí, říká šéf společnosti Stellantis Carlos Tavares pro server Autocar.co.uk. Vyzývá také ke zrušení emisní normy Euro 7, protože je zbytečná.

Stellantis (zahrnující značky Peugeot, Chrysler, Dodge, Jeep, Opel a Fiat) je s podílem na trhu v EU přibližně 25 % jednou z největších automobilových společností na světě, která má v Evropě i v USA silné postavení.

Co se však týče čínského trhu, může být brzy konec, jelikož generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares má Číny dost a zvažuje stažení výroby ze země. Navíc Tavares v pondělí na pařížském autosalonu prohlásil, že by bylo správné uvalit na čínská vozidla v Evropě stejná dovozní cla, jaká jsou uvalena na západní vozidla v Číně.

Čína hází značkám z EU „klacky pod nohy“

V Číně stát klade zahraničním výrobcům překážky, zatímco v Evropě jsou čínští výrobci vítáni s otevřenou náručí, uvedl Tavares. Takto ostrá kritika je poněkud neobvyklá, protože Čína je pro mnoho výrobců automobilů nejdůležitějším samostatným trhem na světě – zejména pro německé výrobce, jako je Mercedes.

Kromě ekonomických zájmů se stále autoritářštější Čína stále více vzdaluje Západu. V nedávné době se v důsledku opatření proti koronaviru s nesčetnými výlukami a masivním zastavením výroby stal trh pro zahraniční investory stále nepředvídatelnějším.

Spolupráce pro Jeep selhala

Stellantis údajně jedná s místními partnery o společné výrobě modelů Peugeot a Citroen. Automobilka však nedávno ukončila spolupráci s čínským partnerem Guangzhou Automobile Group (CAC), s nímž se Jeepy v Číně vyráběly.

Jiní výrobci měli více štěstí – nebo lepší spojení s Pekingem, protože například BMW se podařilo převzít většinu v místním společném podniku partnera Brilliance v únoru 2022. Jak bylo oznámeno před třemi lety, mnichovská automobilka nyní vlastní 75 % akcií. BMW také spolupracuje se značkou Great Wall na vývoji nástupce modelu Mini.

Velká závislost na Číně, zejména v oblasti elektromobilů

Rozšíření nabídky elektrických modelů je obzvláště důležité. Čína je nejen největším elektrickým trhem na světě, ale také přispívá velkou částí technologie baterií a potřebných surovin.  Právě to však způsobuje vážnou závislost na Číně, což má šéf Stellantisu Tavares jistě na mysli, když Čínu kritizuje.

Emisní norma Euro 7 je nesmysl

Tavares, který v minulosti několikrát jasně kritizoval čistě elektrickou orientaci EU, rovněž vyzval Evropskou komisi, aby zrušila novou emisní normu Euro 7. Bylo by to „zbytečné“, protože se zákazem spalovacích motorů pro všechny nové automobily od roku 2035 se stejně připravují pouze elektromobily. Nová emisní norma Euro 7 by automobilový průmysl v obtížném období zatížila dalšími náklady a pro emisní politiku by stejně měla význam jen několik let.

„Nejsme kouzelníci,“ řekl Tavares v souvislosti se zmenšujícím se trhem s automobily a hospodářskou krizí. Nepřímo také navrhl zavírání továren: trh s automobily v EU se bude trvale zmenšovat, a proto brzy dojde k nadbytečným výrobním kapacitám.

Zdroj: Autocar.co.uk