Pokud vám prodejce na pokladně špatně namarkoval nákup, řešte problém co nejdříve s vedoucím, který vám může vrátit peníze
V pátek jsem po velkém nákupu konečně dorazila domů, s úlevou jsem shodila tašky na zem a začala pomalu vybalovat nákup. Pak mi padl zrak na zmačkanou účtenku. Něco na ní nesedí. Jednu položku jsem si rozhodně nekupovala! I když to vypadá málo pravděpodobně, tato situace není tak neobvyklá, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Mezi rohlíky a mlékem se krčí položka, kterou jsem do vozíku rozhodně nedala. Přesně to se mi stalo. A začala jsem si nadávat, že jsem si tu účtenku nezkontrolovala hned.
Z počátečního naštvání a myšlenek, jestli má vůbec smysl se kvůli pár korunám dohadovat, se ale nakonec vyklubal zážitek, který mě donutil se nad celou věcí zamyslet.
Jak to vlastně začalo?
Byl to obyčejný podvečer, rychlý nákup v supermarketu na doplnění lednice. U pokladny klasická fronta, takže když na mě přišla řada, všechno proběhlo v letu – píp, píp, píp, platba kartou a honem domů.
Až večer, při vybalování, jsem si všimla té účtenky. Jen tak jsem ji přelétla pohledem a zarazila se. Svítila tam položka „Káva prémiová zrnková“ za skoro 150 Kč. Vždyť kávu skoro nepiju a tuhle drahou značku už vůbec ne.
V hlavě mi okamžitě začalo šrotovat to dilema, které asi zná každý. „Je to jen stopadesát korun… Vyplatí se mi tam jet zpátky, projet benzín a ztrácet čas? Budou mi vůbec věřit? Nebudu vypadat jako blázen, co se hádá o takovou částku?“ Představovala jsem si tu nepříjemnou konfrontaci s otrávenou obsluhou a už dopředu jsem z toho byla unavená.
Nakonec jsem se ale odhodlala, že to zkusím. Druhý den jsem se s účtenkou v ruce, připravená na boj, vydala k informacím. Popsala jsem situaci a čekala na očekávanou nedůvěru.
Přišlo pořádné překvapení
Místo toho se stalo něco neuvěřitelného. Paní za přepážkou se na mě chápavě usmála, na chvíli se podívala do počítače, omluvila se za chybu a bez jakýchkoli dalších otázek mi vrátila peníze v hotovosti. Celé to netrvalo ani dvě minuty.

Odcházela jsem s pocitem úlevy, a hlavně milého překvapení. Strach z konfrontace byl mnohem horší než realita. Tenhle zážitek mě přiměl se na celou věc podívat zblízka. A zjistila jsem pár opravdu užitečných věcí, které se můžou hodit i vám.
Zjistila jsem, že to není laskavost, ale vaše právo
Když vám obchod naúčtuje něco, co jste si nekoupili, právně se tomu říká „bezdůvodné obohacení“. Obchodník od vás přijal peníze, na které nemá nárok, a je ze zákona povinen vám je vrátit.
Nežádáte tedy o žádnou laskavost, ale domáháte se svého práva. To je důležitá změna v myšlení. Stejně tak platí, že pokud je cena v regálu jiná než na pokladně, máte právo na tu nižší. Účtování vyšší ceny je klamavá praktika.
Účtenka je král, ale ne jediný vládce
Ačkoliv je papírová účtenka nejlepší, zákon neříká, že je to jediný možný důkaz. Musíte jen prokázat, že jste zboží koupili v daném obchodě a v konkrétní den. Pokud tedy obchodník trvá jen a pouze na papírové účtence, omezuje vaše práva.
Naštěstí existuje spousta alternativ. Skvělým důkazem je například výpis z účtu, protože platba kartou jasně ukazuje jméno obchodníka, datum i částku. Dnes je ale asi nejlepším pomocníkem věrnostní aplikace v mobilu. Apky jako Můj Albert nebo Lidl Plus totiž ukládají digitální kopie všech vašich účtenek, což je prakticky neprůstřelný důkaz. A pokud by ani to nestačilo, poslouží i svědek, který s vámi na nákupu byl.
Jak postupovat, když se to stane?
Když doma zjistíte chybu, je dobré jednat rychle. Nemusíte panikařit, ale čím dříve se do obchodu vrátíte, tím snazší bude ověření. Připravte si důkaz, ať už účtenku nebo mobil s bankovní aplikací, a jděte rovnou na informace nebo k zákaznickému servisu, kde jsou na to školení.

Klidně a jednoduše vysvětlete, co se stalo. V drtivé většině případů, stejně jako v mém, se vše vyřeší na místě a bez problémů. Pokud by se náhodou cukali, trvejte na sepsání reklamačního protokolu. Ze zákona na to máte právo a prodejce má na vyřízení 30 dní. A kdyby bylo nejhůř, vždy je tu Česká obchodní inspekce (ČOI), na kterou se můžete obrátit. Už jen zmínka o ní často změní přístup obchodníka.
Budoucnost je v mobilu a vyplatí se to
Upřímně, papírové účtenky jsou přežitek. Blednou, ztrácí se a člověk jich má plnou krabici. Právě proto jsou věrnostní aplikace obchodů tak geniální. Už to dávno není jen o sbírání bodů, jsou to vaši osobní nákupní asistenti. Nejenže automaticky archivují všechny účtenky, takže už nikdy nebudete řešit vybledlý doklad při reklamaci televize po roce a půl, ale navíc se učí, co rádi kupujete, a posílají vám personalizované kupóny.
Rada na závěr? Kontrolujte si účtenky, je to zvyk za pár vteřin, který může ušetřit peníze. Ale hlavně se nebojte ozvat, když něco nesedí. Jste chráněni zákonem a s dnešními technologiemi v kapse máte všechny trumfy v ruce vy.
Zdroje: finance, businessinfo, novinky.cz,