Některé restaurace zavádějí tuto novinku. To nepochopíte, je to šílenství
Některé restaurace zavádějí novinku, která může překvapit nejednoho zákazníka. Co je nového a jak to ovlivní zákazníky i podniky?
Každý rok přichází nějaké změny. Ty se týkají politiky, peněz, rodinných vztahů a vlastně všeho. Nyní se objevil nový trend, který zavádí hodně restaurací. Očekává se, že se postupně přidají i další. Proč se vlastně zavádí tato změna a co to znamená pro hosty i personál?
V Česku není zvykem dávat větší dýško
Téměř každá návštěva lidí v restauraci vypadá podobně. Asi si ani nemusíme říkat jak. Hosté si sednou, objednají si jídlo, popovídají si a když se rozhodnou odejít, zavolají číšníka a zaplatí mu. V Česku přitom není příliš obvyklé dávat větší dýško. Většina lidí částku jen zaokrouhlí a nechá pár drobných.
Jak je to v zahraničí? Například v Americe je podle webu Chci do Ameriky zvykem nechávat spropitné ve výši 15 až 20 %. Není to jen gesto, v tamních podmínkách tvoří dýško zásadní část výdělku obsluhy. A v Japonsku? Podle iDnes.cz je to úplně jinak. Pokud tam necháte spropitné, může to být považováno za urážku.
Češi si ale se spropitným hlavu příliš nelámou. A někteří nenechají personálu ani korunu. Jenže právě tato zažitá rutina se může brzy změnit. Některé restaurace totiž začínají zavádět novinku, která naruší dosavadní průběh návštěvy. Kvůli tomu mohou někteří číšníci přijít o dýško.

Nejdříve zaplatíte a až poté se najíte
To, na co jsme byli doposud zvyklí, se může velice rychle změnit. V gastronomii se totiž objevil trend, který se líbí mnoha restauracím. O co tedy jde? Jedná se o nový systém, kdy zákazník nejprve zaplatí a až poté mu obsluha donese jídlo. Zdá se vám divné platit v restauraci předem? Potom si vzpomeňte na poslední návštěvu nějakého bistra nebo fast foodu. I zde totiž platíte předem a nepřijde vám to zvláštní.
Co na to říkají lidé?
Na webu Události247 se objevilo v diskuzi ke článku několik zajímavých komentářů.
- „Samozřejmě, že pro personál to bude znamenat ztrátu dýška. Dávám dýško, jen když jsem spokojený se službami, a to zásadně až při placení. Nyní, budu- li nucen zaplatit předem, tak dýško nedám, co kdybych nebyl spokojen,“ napsal jeden z diskutujících.
- „To je přirozená obrana proti nevymahatelnosti práva. Pokud někdo po konzumaci řekne, že nemá peníze, tak z něho hostinský nic nevymůže. A může klidně zavolat policajty. Ti si ho zapíší a host klidně odchází bez zaplacení,“ zmínil v komentářích jeden muž.
Proč restaurace zavádí platbu předem?
Představte si, že vlastníte podnik. Někdo si u vás něco objedná, zboží vyzvedne, ale nezaplatí za něj. A vy z něj peníze nedostanete. Podobné situace se stávají i v restauracích. Zavedením platby předem se podniky snaží minimalizovat riziko nezaplacení účtu. S touto změnou by měly podniky jisté, že hosté zaplatí za svou objednávku. Bohužel pro některé zaměstnance to může být i nevýhodné. Jaké jsou výhody a nevýhody této změny?
Výhody:
- hosté mají předem jasno, kolik bude jídlo stát
- podniky získají jistotu, že zákazník neodejde bez zaplacení
- díky placení předem nemusí hosté po jídle čekat na zaplacení

Nevýhody:
- číšníci mohou přijít o dýška
- pokud hostům jídlo nechutná, může být složitější jídlo reklamovat
Uvedeme si ještě 1 nevýhodu. Určitě už se vám někdy stalo, že jste na jídlo čekali déle než 30 minut. Ti, kteří tuto situaci zažili, pravděpodobně z restaurace odešli a objednali si jinde. Jenže v případě, že už budete mít zaplaceno, stává se tato situace komplikovanější. Jak se na celou situaci díváte? Preferujete platbu až po jídle nebo uvítáte tento nový trend v placení?
Zdroje: bama, startlap, medium, archiv.hn, bama 2, chcidoameriky, idnes, udalosti247