Nový trend v Česku. Lidé si vyměňují služby i věci a šetří tisíce
V posledních letech se v Česku rozmáhá trend směnného obchodu, známý také jako barter. Lidé si místo placení penězi vyměňují služby či věci, a tím šetří nejen peníze, ale také přispívají k udržitelnějšímu způsobu života. Jak to funguje v praxi?
Místo placení penězi si lidé vyměňují věci a služby. Směnný obchod se stává atraktivní možností v dnešní době rostoucích cen a ekonomické nejistoty. Jak si to můžeme představit v praxi? Barter zahrnuje širokou škálu služeb a produktů, které si lidé mezi sebou vyměňují.
Mezi nejčastější položky patří:
- Výměna oblečení: lidé se takto zbavují oblečení výměnou za nové, většinou se jedná o použité kousky. Objevují se swapovací akce, kde si účastníci mohou přinést své oblečení a odnést si jiné podle vlastního výběru. Je to prakticky takový osobní second-hand.
- Hlídání dětí: rodiče si vzájemně pomáhají s hlídáním dětí, to jim umožňuje ušetřit náklady za chůvy a budovat sousedské vztahy, což v minulosti bylo běžné.
- Lekce cizích jazyků: namísto placení za jazykové kurzy si lidé domlouvají vzájemnou výměnu lekcí. Například někdo, kdo dobře ovládá angličtinu učí druhého člověka, který mu na oplátku pomáhá s němčinou nebo jiným jazykem.
- Opravy a řemeslné práce: v dnešní době se také nabízejí dovednosti v oblasti oprav domácích spotřebičů, drobných stavebních prací či údržby zahrady výměnou za jiné služby nebo produkty. Je to především kvůli vysokým cenám za řemeslníky, pak je ale otázkou, zda-li není lepší zvolit profesionála v oboru.
„K barterování dochází nejčastěji, když je ekonomická krize, protože ve společnosti není takový finanční tok peněz a podnikatelé hledají alternativu, jak bez peněz rozpohybovat trh. Jedním z pomocných nástrojů je pak barterování, kdy mohou měnit služby a výrobky za jiné,“ říká Tomáš Sladký, generální ředitel, ebarter.cz.

Výhody a nevýhody barteru
V první řadě je to zajisté úspora peněz, jelikož směnným obchodem získáte potřebné věci a služby bez financí. Další výhodou je udržitelnost, což je i v poslední době stále více skloňované téma. Snižuje se množství odpadu a navíc se mohou prohloubit vztahy mezi lidmi.
Nevýhodou tohoto typu obchodu může být nedůvěra vůči prodávajícímu či kupujícímu. Úspěšný barter vyžaduje důvěru a spolehlivost na obou stranách. Pak je zde téma spravedlivého ohodnocení, což může být komplikované. Stanovit si odpovídající cenu dané věci či služby může být kolikrát oříšek. Další nevýhodou je i menší dostupnost produktů/služeb nebo větší vzdálenost mezi účastníky.
Barterují například živnostníci a drobní podnikatelé, malíř pokojů si může takto „vyměnit“ dovolenou. „Co se týče nejčastějších barterů, většinou jde o služby, co se týče reklamy a marketingu, tak to je nejčastější forma barterování, ale barterují se i umělecká díla za automobily, meze neexistují,“ dodává Sladký.
Jak barter ovlivní ekonomiku?
Barterová ekonomika se v Česku rychle rozvíjí a přináší lidem nejen finanční úspory, ale také nové možnosti spolupráce a sdílení. Chcete-li ušetřit a zároveň podpořit udržitelný způsob života, možná je právě barter tou správnou cestou i pro vás. Jak na to nahlíží ekonomové? Ti mají na rostoucí trend barterového obchodu v Česku různé názory. Profesor VŠE Zbyněk Revenda upozorňuje na možné problémy se zdaňováním při rozmachu barterového obchodování. Pokud by takové transakce získaly větší význam a rozsah, finanční úřady by mohly začít vyžadovat jejich evidenci a zdanění.
Kde barter hledat?
V České republice existuje několik platforem a komunit podporujících barter. Mezi nejznámější patří Swap Prague, Ebarter PraLETS, či různé Facebookové skupiny nebo známý Marketplace. Další možností je aplikace Influland, umožňující firmám a influencerům spolupracovat výměnou za produkty či služby.
„Existuje řada serverů, kde se nabízí výměnný obchod nebo darování věcí zdarma, ale nikdy to nestojí na záměru udělat něco pro druhého. Princip daru tu nestojí na tom, že věnujete něco, co už nepotřebujete. Stojí na tom, že děláte něco rád a dobrovolně,“ shrnuje Malý.