Nepříjemný šok pro cestující. Lístek u pokladny vás vyjde dráž
Nepříjemné překvapení chystá Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v podobě zavedení servisního poplatku za nákup jízdenky u pokladny nebo ve vlaku. Výraznou přirážkou chce motivovat cestující k nákupu lístku on-line, tímto rozhodnutím však popudila značnou část z nich.
Za nákup papírové jízdenky u přepážky si cestující na Slovensku od 15. března připlatí jedno euro, pokud si jízdenku koupí až ve vlaku, prodraží se dokonce o tři eura. Kritici upozorňují, že zavedení poplatku bude mít dopad především na starší cestující. Poplatek za nákup standardní jízdenky pak vnímají jako trest pro ty, kdo neovládají moderní technologie nebo k nim vůbec nemají přístup.
Servisní poplatek jako snaha o modernizaci služeb
Dopravce rozhodnutí zpoplatnit papírové jízdenky obhajuje snahou o modernizaci a digitalizaci svých služeb. Podle generálního ředitele ZSSK Petera Helexy již nyní nakupuje jízdenky on-line téměř polovina cestujících. Snahou společnosti je motivovat k nákupu prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace další cestující, penalizace nákupu papírových jízdenek se ale u veřejnosti s pochopením nesetkává.
Výjimky? Jen pro někoho
Zmíněný servisní poplatek nebudou muset platit senioři ani cestující při nákupu mezinárodních jízdenek. Všichni ostatní budou muset akceptovat nezanedbatelně vysoký poplatek nebo přejít k nákupu digitálních jízdenek prostřednictvím mobilní aplikace, webových stránek či SMS.

Jízdenky už nyní dražší kvůli daním
Servisní poplatek za papírovou jízdenku však není jedinou změnou, která se dotkne klientů ZSSK. Ti si od ledna při nákupu jízdenky sahají hlouběji do kapsy. Za zdražením stojí zvýšení DPH z 20 na 23 procent, které se vztahuje mimo jiné právě na jízdenky. Slovensko navíc zdražovalo od začátku roku i dálniční známky, cestování k našim východním sousedům se tak pomalu stává luxusem.
Jak se vyhnout placení poplatků?
Řešení je zdánlivě jednoduché, cestující se musí naučit nakupovat jízdenky on-line. Dopravce k tomu nabízí hned několik možností, přes mobilní aplikaci či web nebo prostřednictvím SMS zprávy. Není tedy nutné mít internet v mobilu, nákup jízdenky zvládnete i se starším typem mobilního telefonu. Jestliže vám ale baterka na mobilu během cestování vypoví službu nebo nebudete mít dostatek peněz na kartě či kreditu, nezbývá vám, než si na cestování po Slovensku vyčlenit pár euro navíc.
Zdroj: Železničná spoločnosť Slovensko, Novinky.cz, zdopravy.cz