Na čem vydělávají čerpací stanice? Rozbor cenotvorby benzínu
Možná vás už napadlo, co všechno vlastně stojí za tím, jakou částku utratíte za načerpané palivo na benzínce. Podstatných faktorů existuje hned několik. Některé z nich jsou globální, další mají pouze lokální charakter.
Jak ví každý řidič, ceny benzínu se v průběhu času mění. Někdy dosti výrazně. Rekordních cen dosáhly pohonné hmoty v polovině roku 2022, a to v souvislosti s válkou na Ukrajině, kde ostatně ruským válečným štváčům a okupantům občas dojde nafta a musí o ni žádat místní. Cena benzínu pak každopádně postupně klesala, přičemž např. v uplynulém týdnu zlevnily pohonné hmoty v Česku o desítky haléřů. Takový Natural 95 se tak aktuálně prodává na čerpacích stanicích o 26 halířů levněji než před týdnem. Pojďme se tedy zaměřit na to, co všechno vlastně tvoří cenu benzínu.

Cenotvorba benzínu
Faktorů, které ovlivňují cenu benzínu, existuje hned několik. Některé mají na celkovou částku vliv na menší, jiné větší, nicméně se zkrátka a dobře nějak projevují. Zaměřme se tedy na ty nejdůležitější.
- Zásadní faktor pochopitelně představuje cena ropy na světových trzích. Na tu má vliv již výše zmíněná geopolitická situace, a to především v zemích, odkud tato surovina teče. Roli ovšem hrají rovněž marže samotných těžebních společností, náklady na dopravu nebo měnový kurz české koruny.
- Na ceně pohonných hmot se projevuje také lokální marže, a to hned dvojím způsobem. Důležité jsou výnosy z prodeje rafinérii, stejně jako čerpacích stanic. Marže benzínek se v Česku na jednom litru benzínu či nafty pohybují mezi 1,5 a 2 korunami. Může být ale i výrazně nižší, případně vyšší.
- Zmínit nepochybně musíme i spotřební daň, která je stanovená zákonem. Konkrétně se přitom jedná o sazbu daně z minerálních olejů. Spotřební daň činí u nafty 9,95 Kč na litr a u benzínu 12,84 Kč na litr. Doplňme, že tato sazba je pevně daná. Nehraje v ní tedy roli ani cena ropy na světových trzích.
- V neposlední řadě se do ceny benzínu promítá i Pohonné hmoty jsou totiž dále zdaněny daní z přidané hodnoty, a to ve výši 21 %. DPH je přitom na rozdíl od spotřební daně uvalena na zboží (a služby) všeobecně, nevztahuje se tedy pouze na určité produkty.
Upozorňujeme: vzhledem k výše zmíněným maržím mnohé čerpací stanice vydělávají spíše na doplňkovém prodeji, který může tvořit významnou část tržeb.

Proč se liší ceny benzínu u čerpacích stanic?
Jistě vám neušlo, že se ceny benzínu mohou na jednotlivých čerpacích stanicích dosti lišit. I v tom má „prsty“ více faktorů. Na prvním místě je nutné jmenovat konkurenční boj. Musíme totiž doplnit, že Česká republika disponuje opravdu hustou sítí čerpacích stanic. Stačí k tomu uvést několik čísel – v Česku je přes 7 000 čerpacích stanic (téměř 4 000 jich je přitom plně veřejných), nejvíce se jich nachází ve Středočeském kraji (přes 1 200) a na pumpu lze v průměru narazit každých 14 km. Není tedy divu, že si jednotliví pumpaři musí konkurovat cenou, což je však pro spotřebitele dobrá zpráva.
Na ceně benzínu se ovšem projevují ještě další faktory, neboť se může lišit např. podle krajů. V tomto ohledu je nutné zmínit ekonomickou sílu regionů a náklady na provoz čerpací stanice, které se mohou kraj od kraje poměrně dost lišit. Na závěr je ještě třeba konstatovat, že se cena benzínu může odlišovat i podle toho, zda daná pumpa stojí u „obyčejné“ okresky nebo u dálnice. Přeci jen ale ještě doplňme, že už před necelými 10 lety chtěla Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu podmínky pro provoz čerpacích stanic zpřísnit, aby se jejich počet snížil. Stát ovšem oponoval tím, že počet by měl vyřešit trh, ne legislativní zásah.
Mohlo by vás zajímat: v sousedním Německu žije 7,5× více obyvatel než v Česku. Čerpacích stanic tam přitom nestojí ani dvojnásobný počet. Skutečně se tedy zdá, že je u nás poněkud „přepumpováno“.
Zdroje: Deník, ČSÚ, Garáž, Měšec, Zákony pro lidi, Novinky, Garáž