Reklamace bez nervů: Přistupte k ní ihned po zjištění vady. Ideálně navštivte stejnou prodejnu a přineste s sebou doklad o koupi
Reklamace většinou není nic, na co by se člověk těšil. Jenže když se něco pokazí, je lepší jednat hned než čekat, až se problém zhorší nebo záruka vyprší.
S trochou přípravy a správným postupem se z nepříjemného zážitku může stát jen rychlá administrativní záležitost – a ne maraton na nervy.
Jednejte hned, ne „až bude čas“
Jakmile si všimnete, že výrobek nefunguje, má vadu, nebo neodpovídá popisu, neodkládejte to. Čím dřív se ozvete, tím větší je šance, že to dopadne bez komplikací. Třeba: koupíte si mobil, který se sám vypíná. Pokud s reklamací čekáte, může se závada prodejci hůř prokazovat, nebo vám řekne, že jste si problém způsobili sami. Stejně tak u oblečení – když se po dvou praních začne párat, řešte to hned, ne až za půl roku.
Nejjednodušší cesta je reklamovat přímo tam, kde jste zboží koupili – ideálně v té samé prodejně. Mají přístup k systému, objednávkám i dodavatelům, takže se proces zrychlí. A hlavně – bez dokladu o koupi to bude složitější. Účtenku, fakturu, nebo aspoň výpis z účtu, pokud jste platili kartou, si raději schovávejte po celou dobu záruky. I fotka účtenky v mobilu může zachránit situaci.
Reklamace není jen o rozbitých věcech
Málokdo ví, že reklamovat můžete i věci, které nejsou podle domluvy – třeba jiná barva, velikost, chybějící příslušenství, nebo nefunkční funkce, kterou prodejce uváděl. Koupíte vysavač „tichý jako šepot“, ale doma hučí jak letadlo? Nebo si pořídíte hrnec vhodný na indukci, a on na ní ani neohřeje vodu? To jsou důvody k reklamaci.
Když sepisujete reklamační protokol, držte se faktů – žádné dlouhé romány o tom, jak vás výrobek zklamal. Napište: „Po třech dnech přestal fungovat displej, zobrazuje jen černou obrazovku“ nebo „Po prvním praní se sepral potisk“. Jasný popis pomáhá i technikům, kteří výrobek kontrolují. A vždy chtějte písemné potvrzení, že jste reklamaci podali – je to vaše jistota, že ji prodejce nemůže „ztratit“.
Hlídání lhůt
Prodejce má na vyřízení reklamace 30 dnů od jejího podání. Pokud to nestihne, máte právo chtít vrácení peněz. Sledujte si datum, kdy jste zboží odevzdali, a klidně si ho poznamenejte do kalendáře. Někdy se může stát, že prodejce odmítne reklamaci uznat. V takovém případě žádejte písemné zdůvodnění. A pokud máte pocit, že postup není v souladu se zákonem, obraťte se na Českou obchodní inspekci nebo spotřebitelské poradny. Ty už vědí, jak na nepoctivé praktiky.

Velký omyl je očekávat, že zboží zakoupené v kamenné prodejně můžete bez důvodu vrátit, jako je to u e-shopů. Tam máte 14 dní na vrácení bez udání důvodu. V obchodě vám to bez vady vzít nemusí – je to čistě na jejich dobré vůli.
Malé tipy pro klidnější reklamaci
-
Schovávejte účtenky a záruční listy.
-
Zkontrolujte zboží co nejdřív po koupi.
-
U dražších věcí si natočte video z rozbalování – pomůže to, pokud bude něco chybět nebo bude výrobek poškozený.
-
Pokud kupujete něco složitého, zjistěte si, jaká je oficiální servisní síť – ušetří vám to cestování při případné reklamaci.
Reklamace nemusí být drama. Stačí jednat hned po zjištění problému, vzít si doklad o koupi a jít přímo tam, kde jste věc pořídili. Mluvte stručně, chtějte písemné potvrzení a hlídejte si lhůty. A když prodejce nehraje fér, víte, že zákon stojí na vaší straně. S dobrým postupem se místo nekonečného boje dočkáte rychlého a bezbolestného řešení – a klidně i s úsměvem.
Zdroj: dostupnyadvokat.cz, penize.cz, skolaspotrebitele.cz