Pandemie je dalším krokem k telemedicíně

Telemedicína zažívá boom, ale ještě u nás nezakořenila. Druhá vlna pandemie pravděpodobně přesvědčí pacienty o vzdálené lékařské péči.
Od začátku letošního roku vzrostl zájem o digitální konzultace s lékaři o 115 procent. Rozsah dopadu pandemie koronaviru na tyto online služby je patrný ze skutečnosti, že od března do května vzrostla poptávka o 30%. Může to však být jednorázové a krátkodobé zvýšení. Odborníci společnosti nemluví o boomu, ale ne o neustálém trendu. Podle jejich názoru, pokud dojde k druhé vlně nemocí, které WHO předpovídá, bude pacientům trvale zřízen přístup ke zdravotní péči.
Co skutečně zvyšuje přístup ke zdravotní péči, je technologie. Vidíme, že budoucnost tohoto odvětví směřuje k rozsáhlému zavádění nástrojů pro vzdálené konzultace s pacienty. V nadcházejících letech očekáváme, že virus bude stále přítomen, a počet případů se sníží a znovu se zvýší. Skutečnost, že se epidemiologická situace zmírnila, by neměla vést k přesvědčení, že by se člověk měl vrátit k předchozím návykům – vysvětluje Tomáš Šebek, provozující online ordinaci uLekare.cz
Poukazuje na to, že ve scénáři opakování koronaviru je nevyhnutelné změnit současný model konzultace s pacientem a rozpoznat vzdálený kontakt jako nový standard.
Pandemie se ukázala jako test digitální zdravotní péče. Zdůraznila potřebu naléhavé implementace systémů umožňujících vzdálenou komunikaci s odborníky, na druhé straně ukázala, že vzdálené konzultace přinášejí řadu výhod a v některých případech jsou mnohem efektivnější než fyzické setkání.
Potvrzuje to nejnovější zpráva společnosti Deloitte „Budoucnost virtuálního zdraví“. Jak z toho vyplývá, dnes jeden ze dvou respondentů připouští, že vzdálená zdravotní péče poskytuje lépe koordinovanou péči a pacient ušetří přibližně dvě hodiny při virtuální návštěvě u lékaře ve srovnání s tradiční návštěvou.