Česká společnost vyrábějící probiotický fermentovaný nápoj má hodnotu přes půl miliardy

Přidat na Seznam.cz

V posledních letech se trh doslova roztrhl se zdraví prospěšnými produkty. Před necelými dvěma lety našel díru na tom českém Marek Siwy, zakladatel projektu Magu. Inspiroval se nápojem, který mu babička servírovala v dětství a po dvou letech má jeho firma, která vyrábí fermentovaný probiotický nápoj, hodnotu přes půl miliardy.

Český projekt Magu, zakladatele Marka Siwy, získal valuaci 625 milionů korun. Pod Magu se skrývá výroba anebo spíše pěstování kombuchy. Ta je často zaměňována za čajovou houbu. Jde však o symbiotickou kulturu kvasinek a bakterií. Během fermentace v kultuře vznikají prospěšné látky, jako jsou enzymy, katechiny, organické kyseliny a jiné bioaktivní látky. Kombucha podporuje střevní mikroflóru, detoxikuje organismus, ale hlavně pomáhá trávení.

Projekt oslovil hned několik investorů, zakladatel však nabídky odmítá

Za rok 2022 hodlá Siwy prodat milion lahví fermentovaného nápoje v Česku a brzy chce svou působnost rozšířit i do zahraničí, jak uvedl web CzechCrunch. Trh se celosvětově více zajímá o produkty podporující zdraví. To může být způsobeno i nedávnou koronavirovou pandemií. Lidé jsou ohledně svého zdraví více ostražití. Ale nejsou to jen zákazníci, kteří o nápoj projevují zájem. Siwy měl na stole již několik nabídek, jak řekl ve svých rozhovorech. Díky poslední nabídce investora, dosáhla valuace projektu 25 milionů eur.

Nápoj je na trhu necelé dva roky. Marek Siwy ho začal prodávat v září roku 2020. Jako malému mu kombuchu připravovala jeho babička. Siwy však nápoj vyšperkoval pomocí různých příchutí a můžeme se také spolehnout, že v ní jsou ony zmíněné prospěšné látky. Siwy popisuje, že musí být zajištěn správný způsob výroby, což zahrnuje dva týdny kultivace, další 3–4 týdny fermentace a minimálně jeden konečný týden zrání.

Během půl roku se dostal na odbyt kolem 35 tisíc lahví měsíčně a v roce 2021 si už Magu připsalo tržby ve výši 35 milionů korun. Firma oproti loňskému roku čeká až trojnásobný nárůst tržeb. Jak již bylo zmíněno, zakladatel má velké plány a tato čísla nejsou konečná.

Prodej firmy nepřipadá v úvahu

Firma zatím rostla z peněz investovaných samotným zakladatelem. Ten prozatím externí financování odmítá. Poslední nabídka měla pomoci firmě i při vstupu na německý trh, distribuci nové řady, ale také výstavby nové továrny. Zakladatel sice nemohl prozradit, od koho nabídka přišla, ale zmínil, že šlo o nadnárodního hráče. Z pohledu společnosti však nabídka nereflektovala potenciál firmy a také si uvědomili, že vstup nadnárodního hráče by do budoucna znamenal prodej firmy, čemuž se od začátku brání.

Zdroj: redakce, CzechCrunch