Česká dopravní infrastruktura je v katastrofálním stavu. Byrokracie navíc komplikuje stavební práce, shodují se firmy

Přidat na Seznam.cz

Většina stavebních firem se shodne na jednom – dopravní infrastruktura v Česku je ve velmi špatném stavu. A výstavbu, která by to vše zlepšila, komplikují dvě věci. Nedostatek financí a hlavně byrokratické bludiště pomalé a zdlouhavé stavební legislativy, uvedl server BusinessInfo.cz.

Analýza společnosti CCEC Research ukázala, že Česku trvá výstavba nových dálnic a silnic podstatně déle, než okolním státům. A to i po úspěšném roce 2022, kdy míra výstavby infrastruktury v České republice dosáhla rekordu.

Stavební firmy jsou toho názoru, že celou situaci by mohla zlepšit úprava legislativy a hlavně menší administrativní zátěž, která celou výstavbu brzdí. Společnosti se shodnou i na tom, že by v Česku mělo být více obchvatů kolem měst. Ty by zlepšily zásobování, dopravu, ale také by ulevily městům – došlo by ke snížení dopravního ruchu a zvýšila by se bezpečnost občanů.

Staví se, ale ne dost rychle

To, že je situace špatná a že se v Česku staví pomalu však neznamená, že se nic nestaví. V současné době probíhá na našem území stavba 247 kilometrů silničních a dálničních projektů. Do konce roku bude zahájeno několik dalších projektů – 20 kilometrů dálničních úseků a 22 kilometrů úseků silnic I. tříd. Podle dotázaných stavebních firem jde však stále o nekvalitní infrastrukturu.

78 procent dotázaných firem je proti tomu, aby se zpřísnily veřejné nabídky soutěže pro výstavbu dálnic. Podle nich je už nyní tempo, v jakém výstavba probíhá, absolutně nedostatečné. České silnice údajně patří k těm nejhorším v Evropě a to je právě kvůli složité stavební legislativě.

Málo peněz

Práce je dost a většina firem považuje státní zakázky na výstavbu infrastruktury za přitažlivé. Celých 42 procent dotázaných stavebních společností je však za přitažlivé nepovažuje.

A to kvůli nedostatku financí. Výstavbě lepší infrastruktury tak nebrání pouze byrokratický labyrint, ale i nedostatek financování.

Zdroje: BusinessInfo.cz, CCEC Research, redakce