25% obsahu Instagramu je reklama. Většinou neoznačená

Přidat na Seznam.cz

Zpráva připravená Britským úřadem pro reklamní standardy přináší překvapivé informace o obsahu, který se zobrazuje na Instagramu. Stručně řečeno: tomuto webu dominuje skrytá reklama.

Instagram je skutečnou silou ve světě sociálních sítí. Počet jeho uživatelů přesáhl jednu miliardu. Jsou to hlavně mladí lidé, dvě třetiny uživatelů Instagramu jsou mladší než 34 let. Důležité je, že Instagram roste a překročení „magické“ hranice miliardy uživatelů je důkazem toho, že tento web stále vzbuzuje zájem a přitahuje nové uživatele.

Důležité však není pouze „kdo“, ale také „co“ – tedy jaký obsah uživatelé Instagramu prohlížejí. V zásadě má být web jakýmsi vizuálním deníkem, který vám umožní sdílet fotografie. Jak je to ve skutečnosti? O tom rozhodl British Advertising Standards Authority, který analyzuje reklamní trh ve Velké Británii. Zpráva připravená ASA je velmi komplexní studie: bylo analyzováno více než 120 influencerů a více než 24 000 příspěvků na Instagramu. Na tomto základě byla vytvořena zpráva shrnující výzkum. Není lichotivá pro Instagram, ani pro „influencery“ působící na tomto webu a vydělávající peníze na svých followerů.

Instagram: Dvě třetiny reklamních příspěvků jsou skryté reklamy
Studie ASA ukazuje, že asi 25 procent dotazovaných příspěvků na Instagramu je inzertních. Stručně řečeno: každý čtvrtý příspěvek na Instagramu byl reklamou. Toto je první překvapivá informace o obsahu, který se objevuje na tomto webu. Druhý je ještě překvapivější. Podle ASA dvě třetiny reklamních příspěvků neobsahovaly údaj, že inzerují. Pouze 35 procent reklamních příspěvků bylo označeno správně.

Tato situace je v rozporu s britskými předpisy, které požadují, aby marketingové sdělení neuvádělo spotřebitele v omyl vynecháním příslušných informací o daném produktu nebo službě. „Neexistuje absolutně žádná omluva pro opomenutí informace, že značka za produkt nebo službu zaplatila pozitivní příspěvek,“ řekl Guy Parker, šéf Úřadu pro reklamní standardy.

Podle ASA by influenceři měli ve svých příspěvcích na Instagramu používat výrazy jako „reklama“ nebo „reklamní materiál“. Již na podzim roku 2020 společnost Instagram oznámil, že bude požadovat, aby influenceři jasně označili příspěvky obsahující reklamní sdělení. Výhrady se týkaly nejen influencerů, ale také hvězd s účty na Instagramu, jako jsou zpěvačky Rita Ora a Ellie Goulding, modelka Rosie Huntington-Whitely a módní návrhářka Alexa Chung. Podle údajů Business Insider měl globální reklamní trh s účastí influencerů v roce 2019 hodnotu 8 miliard dolarů a v roce 2022 může dosáhnout 15 miliard dolarů.