Do Evropské unie míří čím dál víc elektromobilů z Číny. Příští rok jich tu může být až 15 %
Podíl levných čínských elektromobilů na trhu EU by se mohl zvýšit až na 15 % a to již v příštím roce. To by pro trh Evropské unie znamenalo velké ekonomické problémy. Evropská unie tak stojí před dilematem, jak snížit uhlíkovou stopu a zároveň závislost na Číně a udržet pracovní místa?
Elektromobilita je klíčová v procesu snižování emisí skleníkových plynů a v celkovém ekologickém přechodu EU. Od roku 2035 již nebude možné prodávat nové automobily se spalovacím motorem. Pořízení elektromobilu je však pro spotřebitele stále nákladné, a proto v mnoha zemích stále převažují konvenční benzinové nebo naftové vozy, píše SME.
Řešením problému se tak stávají výhodnější čínské elektromobily, které jsou obvykle o pětinu levnější. Proto jejich prodej na evropském trhu neustále roste. Podle údajů Evropské komise nyní čínské elektromobily představují osm procent evropského trhu a do roku 2025 by se jejich podíl mohl zvýšit na patnáct procent.
Celá tato situace vyvolává politická a bezpečnostní rizika. Navíc zde existuje také tlak na evropské výrobce a riziko ztráty pracovních míst v klíčovém automobilovém odvětví. Evropská komise proto hledá řešení, jak ochránit domácí průmysl, omezit stále intenzivnější čínský dovoz a zároveň zachovat cenově dostupnou elektromobilitu.
Čínská nadprodukce
Kolaps globálních dodavatelských řetězců během pandemie covidu-19 plně odhalil zranitelnost velkých ekonomik, jako je EU. Čína si je toho dobře vědoma a chce udržet Evropu v závislosti na dovozu klíčových komponentů pro větrnou, solární a elektromobilní energetiku. V roce 2020 čínský prezident Si Ťin-pching označil tuto politiku kontroly vývozních toků za „silné protiopatření“ proti Západu.
Peking tuto politiku uvádí do praxe velkou státní podporou vybraných průmyslových odvětví, což vede k masivní nadprodukci. V současné době se tato státní podpora zaměřuje na výrobu elektromobilů. V Číně působí více než sto automobilových společností a téměř všechny jsou levnější než jejich západní konkurenti. Na zahraničních trzích se uplatňuje silná nadprodukce. Podle Evropské komise se jedná o nekalou hospodářskou soutěž.
„Světové trhy jsou zaplaveny levnými čínskými elektromobily. Jejich cena je uměle stlačována velkými státními dotacemi,“ uvedla loni šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová během svého pravidelného projevu o stavu EU před poslanci Evropského parlamentu. Čínská obchodní komora i vládní představitelé v Pekingu to popírají.
První kroky k obchodní válce
Brusel zahájil oficiální vyšetřování, zda čínská politika vůči domácím výrobcům automobilů neporušuje mezinárodní obchodní pravidla. V případě kladného závěru by mohla být označena za nekalou praktiku a mohla by být přijata odvetná opatření, tj. zavedení dovozních cel, což by se dalo označit za začátek obchodní války.
Šetření by mohlo trvat až třináct měsíců a mohlo by vyústit v uložení dovozního cla vyššího než standardních deset procent. Takové negativní opatření by se dotklo i známých amerických a evropských značek, které vyrábějí některé své elektrické modely v čínských továrnách, jako jsou Tesla, Renault nebo BMW
Zdroj: SME