Bojkot Facebooku. Facebook přichází o peníze

Facebook začne označovat nebo odstraňovat nenávistné projevy. Technologický gigant se dostal pod tlak inzerentů, kteří stránky bojkotovali po kontroverzi nad nedostatkem moderování příspěvků. Ke kampani se připojuje stále více společností.
Americké společnosti se stále častěji připojují k sociální kampani Stop Hate for Profit, kterou v USA spustily občanské organizace po smrti afrického Američana George Floyda. Skupiny protestují mimo jiné proti nedbalému postoji velkých sociálních médií k odstranění nenávistných projevů, násilí a dezinformací z webu.
Její aktivity byly zaměřeny především na Facebook, který vlastní také Instagram a WhatsApp. V loňském roce dosáhly tržby z reklamy Facebooku téměř 70 miliard dolarů.
Stahování reklam
V rámci bojkotu se řada společností rozhodla stáhnout své reklamy z Facebooku. Firemní reklamy se často umísťují stránky, které obsahují nenávistné řeči nebo konspirační teorie. Většina společností je proti.
K bojkotu Facebooku se již připojilo více než 90 inzerentů. Mezi nimi je Unliever, majitel takových značek jako Dove nebo Ben & Jerry. Společnost pozastaví své reklamní kampaně na Twitteru, Facebooku a Instagramu ve Spojených státech minimálně v roce 2020. „Pokračování v inzerci na těchto platformách pro společnost nebylo prospěšné,“ napsala společnost.
Ke kampani se připojily také společnosti zabývající se sportovním oblečením, jako je Patagonia a The North Face, a telekomunikační konglomerát Verizon. Ukázalo se, že jeho reklama Verizonu byla umístěna hned vedle materiálu obsahujícího antisemitský obsah, vytvořeného skupinou QAnon známou pro šíření konspiračních teorií.
„Pozastavujeme reklamy na platformě, dokud Facebook nepředstaví řešení blokování škodlivého obsahu na webu.“ – uvedl zástupce agentury Verizon.
V pondělí společnost Starbucks oznámila, že společnost pozastaví reklamy na sociálních médiích v souvislosti s násilným obsahem. Bojkot nebude zahrnovat platformu YouTube společnosti Google.
Coca-Cola také učinila podobné rozhodnutí. Po dobu 30 dnů nebude skupina dávat reklamní kampaně na sociální média. Honda a Pepsi také pozastavují reklamy na sociálních médiích.
Nová politika
Mark Zuckerberg bránil činnost Facebook v pátek a citoval zprávu Evropské komise, podle níž portál loni odstranil 86 % projevů nenávisti.
Zakladatel Facebooku oznámil řadu akcí, jak bojovat proti tomuto jevu. Facebook bude moci zakázat reklamy, které zobrazují lidi s určitou barvou pleti nebo imigračním statusem jako hrozbu. Odstraní také obsah, včetně obsahu publikovaného politiky, pokud zjistí, že podporuje násilí.Společnost také označí „problematické“ příspěvky, které nespadají do uvedených kategorií.
Zuckerberg poukázal na to, že Facebook někdy neodstraňuje obsah, který porušuje zásady Facebooku, pokud má hodnotu pro veřejný zájem. Často je ve veřejném zájmu sledovat projevy politiků. Stejně jako v případě médií, která informují o tom, co říká politik, věříme, že lidé by měli mít možnost vidět takový obsah na naší platformě – dodal.
Twitter již podnikl podobné kroky. Společnost zakázala politickou reklamu a začala označovat některý obsah, včetně kontroverzních tweetů Donalda Trumpa.