Smrskflace spoléhá na to, že si zákazník nevšimne zmenšeného balení
Menší balení, ale cena zůstává neměnná. Pro strategii, kterou obchodníci začali v poslední době čím dál častěji používat, se zavedl nový pojem – smrskflace. Balení je vizuálně stejné, takže zákazník má pocit, že si kupuje totéž zboží. Taková změna však dokáže silně ovlivnit naši peněženku, protože cena se stále zvyšuje, nehledě na množství produktu.
Zákazník obvykle sleduje hlavně cenu na regálu. Pokud tedy dojde k jejímu zvýšení, okamžitě si toho všimne a dost možná zvolí jinou, levnější variantu. Výrobci tak museli začít být kreativnější a objevili mnohem rafinovanější způsob, jak zdražit, aniž bychom si toho všimli. Jak už sám název „smrskflace“ napovídá, jde o „smrskávání“ produktu a jeho inflaci zároveň. Jednoduše řečeno: kupujeme méně za více peněz.
Odlehčení zboží i peněženky
Smrskflace hodně spoléhá na to, že spotřebitelé nemají čas ani chuť kontrolovat u každého produktu jeho váhu či velikost balení, natož porovnávat je s jejich původní verzí. Hlavní roli při vybírání hraje značka a cena.
Nejvíce se tento trend objevuje v obchodech s potravinami. Například tabulka čokolády mívala standardně 100 gramů, dnes má ovšem už jen 90. Balíček chipsů se snížil z 200 gramů na 180, müsli tyčinky se ztenčily, lahev kečupu pohubla a tak dále. Smrskflace se netýká pouze potravin, ale i drogistických výrobků. Jako příklad lze uvést prostředek na mytí nádobí, který z litrového balení přešel na 900 mililitrové. Podobně se „smrskly“ i prací prášky a gely.
Spousta značek změnu hmotnosti velmi dobře skrývá. Velikost balení často ponechávají stejnou, ale buď obsah jednoduše ubude, nebo jej jinak uspořádají či ztenčí. Dalším řešením je nový design obalu anebo změna tvaru produktu.
Snížit váhu, nebo zvýšit cenu?
Většina z nás je více či méně zvyklá na rostoucí čísla na cenovkách. Proč tedy výrobci volí raději cestu zmenšování produktu? Pravdou je, že obchodníci v současné době musí čelit vyšším surovinovým i energetickým nákladům. V posledních letech totiž citelně vystoupaly.
Na peníze jsou lidé často mnohem choulostivější než na kvalitu. Díky tomu se s přímým zvýšením ceny také zvyšuje pravděpodobnost, že zákazník přejde k jinému výrobci. Snížení hmotnosti pak nastupuje jako přijatelnější řešení, které spousta z nás ani nezaznamená.
Kontrolovat cenovku už nestačí
Základním kamenem smrskflace je nepozornost zákazníka při nákupu. Jestliže ji tedy chceme odhalit, musíme být více všímaví. Samozřejmě můžeme sledovat gramáž výrobku, změnu jeho balení (design i tvar) a obsah produktu v balíčku. Nejspolehlivěji se ale orientuje podle měrné ceny, která podle Evropské unie musí být uvedena u ceny zboží. Objektivně je pak možné porovnávat cenu například za 100 gramů, 1 kilogram nebo 1 litr. Pokud máme starý obal stále uchovaný, můžeme přímo srovnávat starou verzi s tou novou.
Menší balení – ale co je uvnitř? Na scénu nastupuje šuntflace
Někteří obchodníci zacházejí dál. Kromě upravování hmotnosti začali zaměňovat také nákladnější suroviny za ty lacinější. Četné produkty tak dostaly často pod štítkem „nové receptury“ levnější zpracování. Ačkoli za zboží zaplatíme stále stejně (ne-li víc), kvalita se postupem času značně odlišuje. Od ekonomů získal tento podnikatelský způsob, jak ušetřit, trefný název „šuntflace“.
Zákazníci vs. smrskflace
Hlavní dopad smrskflace na zákazníky je samozřejmě zdražení. Produkt, prezentovaný obvykle jako neměnný, stojí stejně nebo i víc, ale jeho množství se nepoměrně snižuje. Spotřebitelé kvůli tomu mohou nabývat pocitu, že jsou od své oblíbené značky podvedeni. Navíc pokud začne upadat i kvalita, lidé postupně přestanou výrobkům důvěřovat a začnou hledat nové alternativy.
Obal nesmí být moc velký ani moc malý
Kromě následků na zákaznickou důvěru může urputná snaha o úsporu zapříčinit ekologické problémy. Obchodníci nechávají obaly i po změně hmotnosti stejně velké, což vede ke zbytečnému odpadu, za který mohou dostat i vysokou pokutu. Na druhou stranu, mnoho drobných výrobků také způsobuje plýtvání. Takže určit „správnou velikost balení“ není vždy jednoduché.
Nenápadná, zato velmi účinná. Smrskflace ovlivňuje každý náš nákup, aniž bychom ji vůbec zaznamenali. Stejné balení, cena i značka – není přece kam šlápnout vedle! Podnikatelé nás ovšem neustále dokážou překvapit. Kontrolovat, jestli se nezměnila gramáž, zákazníky málokdy napadne. Pokud nechcete utrácet za předražené zboží, musíte být v mnohem větším pozoru než kdy předtím.
Zdroje: Dtest.cz, Ct24.ceskatelevize.cz, Novinky.cz, Idnes.cz, Cs.wikipedia.org, Mzp.gov.cz