Konečně rozumné rozhodnutí EU: Všichni, kdo máte řidičák skupiny B, zaradujte se
Evropská unie připravuje změnu legislativy, která umožní držitelům řidičského průkazu skupiny B řídit vozidla s maximální přípustnou hmotností až 4,25 tuny. Tato úprava zohledňuje rostoucí popularitu obytných vozů a potřebu přizpůsobit se moderním trendům v automobilovém průmyslu.
V současnosti můžete s řidičským průkazem skupiny B řídit vozidla v maximální hmotností do 3,5 tuny. Tento limit ale omezuje možnosti především u obytných vozů, jejichž hmotnost tuhle hranici často překračuje. Výrobci obytných vozů se tak snaží vyjít vstříc omezeným možnostem a osekávají obytňáky na výbavě. Přesto se každoročně řidiči obytných vozů setkávají s neúprosnými silničními kontrolami, které odhalí přetížení těchto vozidel.
Hmotnostní limity komplikují život řidičům
Někdy stačí, když řidiči odčerpají vodu, jindy ale váhový limit překročí třeba o jízdní kola pro celou rodinu, a to už se na místě řeší jen velmi těžko. Evropská unie si tyhle komplikace naštěstí uvědomuje a navrhuje proto zvýšit hmotnostní limit pro řidičský průkaz skupiny B ze 3,5 na 4,25 tuny. Změna by se měla dotknout zejména obytných vozů a vozidel s alternativními pohony, jako jsou elektromobily. Smyslem této úpravy je umožnit řidičům řídit těžší vozidla bez nutnosti získávat další řidičská oprávnění.

Co nová právní úprava znamená pro řidiče?
Pro stávající držitele řidičského oprávnění skupiny B se zatím podle očekávání nic měnit nebude. Jakmile vstoupí v platnost nová úprava a implementuje se do legislativy jednotlivých členských zemí, automaticky se změní hmotnostní limity i pro řidičské průkazy získané před touto úpravou. Protože se ale podmínky pro získání řidičského oprávnění v jednotlivých zemích Evropské unie liší, můžou jednotlivé členské státy stanovit vlastní podmínky pro rozšíření oprávnění o nový hmotnostní limit.
Jaký bude mít nová úprava vliv na řidiče a výrobce?
Řidiči, kteří by si rádi pořídili obytný vůz, ale odrazuje je hmotnostní limit řidičského průkazu skupiny B, budou mít nově volnou ruku při výběru obytňáku. Změnu ovšem vítají i výrobci, ti totiž mohou začít nabízet lépe vybavená vozidla bez obav z překročení stávajících hmotnostních omezení.

Kdy se dočkáme nové právní úpravy?
Přestože Evropská unie již tuto změnu schválila, její implementace se může v jednotlivých členských státech lišit a může trvat až několik let. Obecně se předpokládá, že její zavedení ve všech členských státech potrvá až do roku 2030. Konkrétní termíny ale závisí na legislativních procesech v jednotlivých zemích.
Jak to bude fungovat do roku 2030?
Velký otazník visí nad možností cestovat obytným vozem napříč Evropou. Pokud se změní právní předpisy v Česku, znamená to, že budu moci cestovat s obytným vozem po celé Evropě? Odpověď na tuto otázku vychází z právních předpisů zemí, na jejichž území s obytným vozem vstoupíte. Jestliže se například Rakousko k právní úpravě zatím nedopracuje, ale v Česku již platit bude, nebudete moci na území Rakouska vstoupit.
Kromě toho, že na rakouských dálnicích číhá značné množství kontrol váhových limitů, problémy by měla i pojišťovna s případným plněním. Jestliže by se totiž v případě nehody prokázalo, že jste překročili váhové limity platné v Rakousku, považovala by to pojišťovna za jízdu bez platného řidičského oprávnění a v takovém případě by vám za vzniklou škodu neposkytla žádné plnění.
Přesto zvýšení hmotnostního limitu pro řidičský průkaz skupiny B znamená významný krok směrem k modernizace evropské legislativy. Změna odráží aktuální potřeby trhu a nabízí řidičům širší možnosti při výběru vozidel, která mohou řídit.
Zdroje: Autosalon, About Camp, Auto.cz, Události247