V této firmě je něco vážně špatně. Pracovníci utíkají do šesti měsíců od nástupu
Některé firmy jako by byly černou dírou na zaměstnance. Jejich inzeráty visí na pracovních portálech takřka nepřetržitě, nové zaměstnance přijmou, ale za chvíli už hledají jiné.
Vysoká fluktuace přitom trápí více než polovinu firem. Co se děje za zavřenými dveřmi kanceláří? Proč tolik lidí odchází z firmy dřív, než si stihnou zapamatovat jména svých kolegů? Ponořili jsme se do pracovních portálů, diskusních fór a sociálních sítí, abychom zjistili, kde je pravda.
Když vedení dusí zaměstnance
„Majitel mi řekl, že když nebudu pracovat přesčasy, tak nemám v létě počítat s tím, že mě pustí na dva týdny na dovolenou. Na tu mám přitom nárok ze zákona,“ píše na fóru hodnocení zaměstnavatelů bývalá zaměstnankyně jedné ze společností, na které si portál posvítil.

Podle informací z obchodního rejstříku jde o malou oděvní firmu z východních Čech zaměstnávající pět zaměstnanců. Majitel společnosti se hájí, údajně šlo o výjimečnou situaci, která nastala v době, kdy firma dostala velkou zakázku a bylo zapotřebí každé pracovní síly. Zároveň popírá, že by zaměstnancům znemožnil čerpat dovolenou, na kterou mají nárok.
Firma se hájí, nikomu škodit nechtěla
„V době, kdy dvě švadleny byly na nemocenské, bylo zapotřebí, aby ostatní zastaly jejich práci. Vše ale bylo řádně ohodnoceno jako přesčas, v rámci kompenzace jsme dokonce nabídly i mimořádné dny volna,“ uvádí majitel oděvní firmy v odpovědi na zmíněné negativní hodnocení zaměstnavatele.
Negativních komentářů na výrobní společnost však najdeme na adresu této firmy více. Obvykle se shodují v tom, že vedení namísto motivace šíří spíše strach. Bývalí zaměstnanci shodně popisují i enormní tlak na výkon, ponižující kritiku za drobné kazy před ostatními kolegy či dokonce výhrůžky.

Zaměstnancům chybí jasně vymezené úkoly
U jiné společnosti zaměřující se na poradenskou činnost v oblasti účetnictví a daní zase diskutující řešili špatnou komunikaci s vedením. „Nikdo nevěděl, co má pořádně dělat, zadání úkolů bylo velmi obecné, mnohokrát nám je vrátili k přepracování, aniž by řekli, co je špatně. Chyběly také zásadní informace o novelách zákonů, ale za blbce jsme byli ve finále my,“ zní jedno z hodnocení společnosti.
Podle dalších hodnocení postrádá vedení společnosti schopnost zaměstnance řádně motivovat. „Klientům jsme měli spočítat co nejnižší daňovou zátěž. Jenže jsme nevěděli jak, někteří z nás byli absolventi bez zkušeností, firma slíbila, že nás všechno naučí, ale když jsme nastoupili, už si nás přestali všímat. Na poradách se po nás vozili, jednali s námi jako s úplnými pitomci,“ píše jedna z bývalých zaměstnankyň.
Odborníci varují, firmy by měly přehodnotit svůj postoj
HR specialisté přitom upozorňují, že taková jednání jsou pro firmy dlouhodobě neudržitelná. „Jakmile se zaměstnanci začnou ve firmě cítit podřadně či neschopně, odejdou. Každý zaměstnanec, který odejde, přitom společnost vyjde na spoustu dalších peněz,“ varuje HR specialista Tomáš Zelenka.

V zájmu firem by tak podle odborníků mělo být udržet zaměstnance na jednom místě po co nejdelší dobu. „Pokud firma vysokou fluktuaci neřeší, dříve či později se jí to vymstí. Špatné recenze na pracovních portálech poškozují reputaci firmy raketovou rychlostí, hledání nových zaměstnanců tak bude stále více obtížnější,“ varuje Zelenka.
Co si z toho vzít?
Jestliže se ve firmě točí jeden zaměstnanec za druhým, není problém v lidech, ale v systému. Zaměstnavatelé by měli zbystřit hlavně v případě, že většina zaměstnanců vydrží na jednom místě nejdéle šest měsíců. V takovém případě už nejde mluvit o shodě náhod. Pokud podobné recenze vidítena pracovních portálech, raději nabídku práce dvakrát zvažte. Práce vás má totiž rozvíjet, nikoli ničit.
Zdroje: Atmoskop, Práce a mzda, Business info