Baby Boomers vs. Gen Z: Toto je 5 věcí, za které už mladší generace neutrácí peníze
Víte, za co utrácí generace Z peníze? Možná byste se divili, ale přijdou jim důležitější úplně jiné věci než třeba generaci baby boomers.
I když rodiče lidí z generace Z mají asi jiný názor, generace Z má nyní jiné představy o světě než jejich předkové. Dříve bylo důležité mít postavení, rodinu, zázemí a majetek. A teď? V současné chvíli chtějí mít mladí hlavně volnost, žít po svém a užívat si každého momentu. Každodenní život lidí z generace Z vypadá tak, jako kdyby byl jejich poslední.
Je sice hezké, že si užívají každého momentu a snaží se jej procítit, ale nezapomínají náhodou i na ty důležité věci? A jsou vlastně pořád důležité? Podívali jsme se na to, za co dnešní generace Z neutrácí peníze oproti baby boomerům.
Do které skupiny patříte?
Hned na začátek bychom si měli pro jistotu říct, jak se vlastně generace rozlišují.
- Baby boomers 1946–1964)
- Generace X (1965–1976)
- Mileniálové/generace Y (1977–1995)
- Generace Z (1996–2010)
Zážitky mají přednost před majetkem
Mladí lidé raději utratí peníze za něco, co můžou prožít s ostatními. Důležité je pro ně být spolu. Chtějí něco zažít a vytvářet si tak vzpomínky. Hodně peněz taky dávají za různé akce. Ať už jde o festivaly, koncerty nebo jiné zážitky, chtějí si to hlavně užít. A pak to třeba ukázat na sociálních sítích. Sdílený zážitek jim dává víc než nová věc v šuplíku.
„Generace Z si vybírá podle toho, co jim přijde opravdové a co jim něco dá. A podle toho taky utrácejí,“ řekl pro web BoldNews sociolog Mark McCrindle.

Pronájem je lákavější než vlastní nemovitost
Vlastnit dům nebo byt je pro dnešní mládež něco, co si mnoho z nich ani nemůže dovolit. Na hypotéku nedosáhnou a při prohlížení domů k prodeji se jim chce plakat. Raději tedy zvolí cestu, na které se nemusí zadlužit a splácet bydlení až do konce života. Pronájem je pro ně prostě lákavější.
Navíc se mohou kdykoliv odstěhovat na jiné místo a když odjedou na delší čas do zahraničí, nemusí se starat o to, kdo se jim mezitím postará o dům. Zatímco pro boomery byla životním cílem vlastní nemovitost, dnes je to jinak. Pro generaci Z je flexibilita velmi důležitá. A odráží se to i na stylu bydlení.
Místo klasické TV volí generace Z raději tu internetovou
Pamatujete si dobu, kdy jste v obchodech kupovali TV program? Lidé si jej rádi zaplatili, aby se poté podívali, jaké filmy a seriály dávají večer v televizi. Boomeři to považovali za skvělou věc. Televizní program si sice můžeme prohlédnout i dnes, ale mladou generaci už vůbec nezajímá.
Generace Z jde raději jinou cestou. Klidně si zaplatí internetovou televizi. Díky ní si mohou pustit cokoliv a kdykoliv. Tato svobodná volba jim dělá mnohem větší radost než to, že by v TV programu objevili oblíbený film.
Auto už ani není potřeba
Myslíte si, že mít vlastní auto vám poskytuje větší svobodu? Generace Z si to nemyslí. Dnes už jsou dostupné tyto možnosti:
- městská doprava
- sdílené koloběžky
- sdílená kola
- carsharing
- home office
Je jasné, že pokud někdo bydlí na vesnici, kde o víkendu jezdí autobusy jen 3x denně a je to daleko do obchodu, auto se vám hodí. Pro lidi, kteří patří do generace Z a bydlí v centru města je to přežitek a starost. Když nemusí platit za servis, pojištění, palivo a další věci, jsou spokojenější.

Žádné drahé, značkové oblečení, ale spíš to ze second handu
Milujete určitou značku, ale zrovna moc kousků od ní nemáte? Pravděpodobně se bude jednat o luxusní módní značku, která nemá nejlevnější produkty. Někteří lidé z generace Z se přesně takové módě vyhýbají. Přijde jim zbytečné platit tisíce za tak drahé oblečení.
Raději si vyberou second hand nebo módu od lokální značky. Zajímají se o to, odkud pochází oblečení, které nosí. Chtějí vědět, kdo vybrané kousky vyrobil a za jakých podmínek vznikaly.
Zdroj: boldnews, zpravy.aktualne, idnes.cz