Nedokončili školu, uspěli a zbohatli z ničeho. Češi, kteří místo diplomu postavili impérium
Od dětství slyšíme, jak je potřeba se dobře učit, aby z nás něco bylo. Také to z domova znáte? Chcete dělat popeláře? Pak vám stačí základní škola. Chcete dosáhnout vysokých pozic a velké výplaty? Pak se dobře učte, jděte na vysokou školu. Přesto jsou lidé, kteří toto tvrzení dokázali zbořit. I bez akademického titulu dosáhli úspěchu a z ničeho dokázali vybudovat prosperující firmy. Jak? Píle, talent, odhodlání a silná vůle prorazit. Jejich příběhy mohou být inspirativní i pro nás ostatní.
I když se může zdát, že takový scénář píše život u lidí jen v zahraničí, i Češi jsou důkazem toho, že to jde. Jmenujme např. Ivo Lukačoviče, Olivera Dlouhého nebo Aleše Zavorala. Že je neznáte? Nevadí. Pojďme si představit jejich životní příběhy a třeba se i inspirovat k vlastní cestě na výslunní.
Aleš Zavoral – Od malého obchůdku k miliardovému byznysu
Na Alze objednáváme snad všichni. Dnes je to obrovský e-shop nabízející zboží všech možných kategorií. V roce 1994 to však byl jen malý obchod s počítači, který si založil Aleš Zavoral. Ten sice dělal vysokou školu, ovšem toto podnikání zakládat teprve v době, kdy ještě studoval. Brzy pochopil, že akademické vzdělání pro něj není prioritou a dal přednost tvrdé práci, orientaci na zákazníka a inovacím v obchodu, především v tom internetovém. Právě on rozjel možnosti jako je e-commerce nebo výdejní Alza boxy. Tyto nápady a novinky ho dovedly až k vybudování největšího e-shopu s elektronikou, jaký v Čechách máme. A mířil ještě výše. Dnes Alza nabízí i další druhy zboží, nejen elektroniku. A navíc je jedním z lídrů e-commerce ve střední Evropě. Pokud tedy máte sen vybudovat si e-shop, nebojte se začít s málem. Pílí a tvrdou prací se můžete dostat na úroveň, o jaké se vám ani nesnilo.
Ivo Lukačovič – Seznam našel, co nikdo neznal
Také Ivo Lukačovič začínal studiem na vysoké škole. ČVUT, které studoval, však záhy opustil, aby se mohl naplno věnovat svému podnikání. Orientoval se na vybudování vyhledávače Seznam.cz, a to v roce 1996, kdy se u nás internet teprve začínal více využívat. Dnes proto dokáže směle konkurovat Googlu a dalším vyhledávačům, navíc pro plno online podnikatelů přináší další služby, které sypou peníze na obě strany. Svůj start však neměl jednoduchý. Musel se poprat s mnoha technickými výzvami i zahraniční konkurencí. Samozřejmostí k takovému „českému“ projektu byla nedůvěra ze strany investorů či trhu. Vytrval a dnes vlastní nejúspěšnější internetový portál na českém trhu.
Tomáš Čupr – Nákup až na stůl
Dalším úspěšným podnikatelem z českých luhů a hájů je Tomáš Čupr. Je to především velký vizionář e-commerce, který se soustředil na online obchodování v oblastech, které tady dříve vůbec nebyly. Dnes už se sice přidávají další, ale Čupr si před nimi drží náskok. Jaké platformy založil a v čem podniká? Založil tři platformy, na kterých nakupuje většina z nás. Patří sem Slevomat, DámeJídlo i Rohlík. Dokázal tam lidem poskytnout výhodné nákupy kvalitních služeb i produktů a usnadnil jim život v možnosti objednat si jídlo doslova až pod nos. Ani on nemá dokončenou vysokou školu a je tak důkazem, že vzdělání nemusí být vždy klíčem k úspěchu. Že nápad, inovace, píle a tvrdá práce mohou fungovat stejně, jako akademické tituly.
Oliver Dlouhý – Revolucionář pro leteckou dopravu
Kdo cestuje, a především létá do zahraničí, tomu je jistě dobře známý portál Kiwi.com, který poskytuje jednoduchou, rychlou, a především výhodnou rezervaci letenek. Za tímto projektem rovněž stojí Čech, Oliver Dlouhý, který sice studovat VUT v Brně, ale školu zanechal, aby se svému podnikatelskému projektu mohl věnovat naplno. Ani pro něj to nebyla snadná cesta. Bylo potřeba překonat obtíže s vyhledáváním spojení mezi aerolinkami, o logistických výzvách nemluvě. Přesto dokázal naplno využít technologické inovace a prorazil tak, že dnes vlastní jednu z nejvýdělečnějších cestovních platforem nejen v Čechách, ale i na světě.

Co pomohlo těmto lidem k úspěchu?
Aby se tito čtyři muži dostali z nuly na opravdu úspěšné podnikání generující velké sumy peněz, nestačilo k tomu jen štěstí. I když je pravdou, že mnohdy i to jim stálo po boku. Ono totiž dostat správný projekt do světa chce nejen odvahu a píli, ale také vystihnout ten správný čas. A samozřejmě i trochu toho štěstí.
Přesto mají tito úspěšní podnikatelé něco společného. Je to odvaha zariskovat a vyjít na světlo s projektem, který zde dosud nikdo neznal a nevyzkoušel. Vytrvalostí a tvrdou prací překonali překážky, které jim podnikání i život házely pod nohy. To je důležité si uvědomit. Všichni většinou vidíme jen výsledky něčí práce. Ale že za tím stojí dřina, chyby, pády a následné se šplhání zpět na výslunní, to už nevidíme, nebo vidět nechceme. Ale o tom podnikání je. Cesta je cíl!
Mezi další společné vlastnosti těchto mužů jistě patřila i orientace na zákazníka – dokázali myslet jako ten, kdo si k nim službu nebo produkt půjde koupit a podle toho nastavili možnosti a nabídky. A především to bylo inovativní myšlení. Právě schopnost přijít s něčím novým a zaplnit tak „díru na trhu“ je to, co pomáhá prorazit těm opravdu nejlepším.
Zdroje: