Je generace Z banda flákačů, nebo revoluční síla měnící pravidla hry na trhu práce?
Pracovní trh se rychle mění a silně jej začíná ovládat generace mladých lidí. Jsou zdatní v digitálním světě a mají velká očekávání. Generace Z, která postupně vstupuje na pracovní trh, má jiné hodnoty a očekávání než předchozí generace. Jak tato mladší populace ovlivňuje firmy, způsob práce a firemní kulturu?
Generace Z, také známá jako internetová generace, děti nového tisíciletí či zoomeři. Jedná se o mladé lidi, narozené mezi polovinou 90. let a začátkem roku 2010. Jsou nejen předmětem mnoha debat o budoucnosti pracovního trhu, ale také kritizovaní za pohodlnost, neochotu a přehnané nároky. Jsou tito mladí lidé skutečně líní nebo jen mění pravidla hry?
Digitální technologie vládnou
Lidé generace Z jsou velmi zdatní v používání moderních digitálních technologií, sociálních sítí a také využívání umělé inteligence. Není se čemu divit, jelikož na rozdíl od předchozích generací, které si musely technologie osvojovat, se s nimi „zoomeři“ už narodili.

Často slýcháme, že tato generace nemá takovou pracovní morálku jako předchozí. Opak je ale spíše pravdou. Jsou to lidé, kterým nestačí jen odpracovat „to své“ bez hlubšího zájmu o to, co firma skutečně dělá. Přicházejí s novými nápady, touží po realizaci, nebojí se ozvat nebo si říci o vyšší mzdu.
Rovnováha mezi pracovním a osobním životem
Internetová generace nestojí o klasickou pracovní dobu od devíti do pěti a místo dlouhých hodin strávených v kanceláři raději volí práci na bázi tzv. „home office“ nebo jiné hybridní modely práce. Chápou totiž důležitost mezi flexibilní pracovní dobou a duševní pohodou, proto klasický pracovní model není pro tuto generaci atraktivní. Neočekávejte, že budou dělat přesčasy. Jakmile jim skončí pracovní doba, nejsou jednoduše k dispozici. To ovšem neznamená, že by byli líní, dokáží tvrdě pracovat, ale práce jim musí dávat smysl a přispívat k jejich duševnímu a osobnímu růstu. Podle průzkumu generace Z dokonce hodnotí firemní kulturu dané společnosti, ekologické dopady a etickou odpovědnost při rozhodování o zaměstnání.
Dalším zásadním rozdílem je fakt, že očekávají od svých zaměstnavatelů podporu v oblasti mentálního zdraví, ať už formou flexibilních pracovních podmínek nebo programů na podporu duševní pohody. Je to generace, která ráda využije i jiné pracovní benefity a bonusy, jako jsou například jazykové kurzy.
Průzkum Deloitte mezi mileniály a generace Z odhalil zajímavá čísla
Průzkum Deloitte Gen Z and Millennial Survey 2024 zahrnoval 23 000 účastníků z 44 zemí světa, včetně České republiky. Tento průzkum odhaluje, že 84 % českých příslušníků generace Z a 79 % mileniálů považuje svou současnou práci za smysluplnou. Dále 67 % českých zástupců generace Z uvádí, že jejich hodnoty a cíle jsou v souladu s hodnotami jejich zaměstnavatele. Zajímavé je také zjištění, že 37 % mladých Čechů odmítlo potenciálního zaměstnavatele na základě svých osobních etických zásad a že pro 80 % mladých Čechů je důležitý smysl jejich práce i pohoda v zaměstnání.

Feedback a generace Z? Není problém
Pro generaci Z je zpětná vazba důležitou součástí pracovního procesu. Nemají ani v nejmenším problém s konstruktivní zpětnou vazbou, která jim pomáhá zlepšit jejich dovednosti a pracovní výsledky. Na rozdíl od starších generací nevidí feedback jako kritiku, nýbrž jako efektivní nástroj pro jejich pracovní růst. Očekávají otevřenou komunikaci s vedením a zároveň nemají problém zaměstnání opustit, pokud jim nebude nabídnuto podnětné pracovní prostředí.
Generace, která mění pravidla hry
Přestože kritika na adresu generace Z vychází z nepochopení jejich priorit, je třeba uznat, že tato generace opravdu mění svět práce. Je tedy generace Z líná? Spíše než o lenost jde o změnu perspektivy a myšlení. Svět práce potřebuje inovace a novou hnací sílu, kterou tato generace představuje.
Zdroje: